Vuorineuvos Paavo V. Suomisen rahasto palkitsee pitkän matematiikan laudaturit

Julkaistu 29.5.2020
Stipendiuutinen
Tampereen teknillisen yliopiston tukisäätiön rahastoihin kuuluva Vuorineuvos Paavo V. Suomisen rahasto palkitsee vuosittain stipendillä Tampereen kaupunkiseudun lukioissa pitkän matematiikan laudaturin kirjoittaneet ylioppilaat. Tämän kevään ylioppilaissa matematiikan taitajia on 64.

Vuorineuvos Paavo V. Suomisen rahasto on yksi Tampereen teknillisen yliopiston tukisäätiön rahastoista. Rahasto tukee Tampereen yliopiston energia-alan tutkimusta ja opetusta.

Rahaston perustaja, tänä vuonna 100-vuotispäiviään juhlinut vuorineuvos Suominen haluaa kiinnittää huomiota myös matematiikan opintojen tärkeyteen. Jakamalla stipendejä matematiikassa hyvin menestyneille nuorille, rahasto toivoo kiinnostuksen pitkän matematiikan opintoja kohtaan lisääntyvän.

Työntekoa matematiikkaa ja elämää varten

Eniten stipendejä, yhteensä 23 kappaletta, saivat tänä keväänä Tampereen klassillisen lukion ylioppilaat.

– Lukiomme on pitkään toiminut yleislukiona, jossa opiskelijat ovat lukeneet paljon vieraita kieliä, mutta myös matematiikkaa ja luonnontieteitä. Menestystä matematiikan ylioppilaskokeissa on tullut vuosikymmenien aikana. Nyt lukiossamme toimiva valtakunnallisen erityisen tehtävän statuksen omaava luonnontiedelinja on lisännyt entisestään pitkän matematiikan opiskelua. Menestyksen takana ovat erinomaiset opettajat ja tietenkin innokkaat ja motivoituneet opiskelijamme, Tampereen klassillisen lukion rehtori Kari Hanninen sanoo.

Matematiikan opettaja Emilia Rautiainen on toiminut Tampereen klassillisesta lukiosta nyt kirjoittaneen ikäluokan vastuuopettajana ja opettanut heille suurimman osan matematiikan kursseista.

– Keskeisenä ajatuksena opetuksessa on ollut työnteon korostaminen ei pelkästään matematiikkaa vaan yleensäkin elämää ja tulevaisuutta varten. Opettajan on tärkeää luoda hyvä ja avoin vuorovaikutussuhde sekä oppimisympäristö, jossa on lupa ja jopa toivomus epäonnistumisiin, sillä sitä kautta on mahdollista tapahtua kehittymistä, Emilia Rautiainen kertoo.

Toiseksi eniten stipendejä satoi Kalevan lukioon (10). Stipendin saajia oli tänä keväänä Tampereen klassillisen lukion ja Kalevan lukion lisäksi Lempäälän lukiossa, Sammon keskuslukiossa, Svenska samskolan i Tammerforsissa, Tammerkosken lukiossa, Tampereen lyseon lukiossa, Tampereen teknillisessä lukiossa, Tampereen yhteiskoulun lukiossa ja
Tampereen yliopiston normaalikoulun lukiossa. Stipendi on suuruudeltaan 300 euroa.

Lisätiedot:

Tampereen teknillisen yliopiston tukisäätiö, toiminnanjohtaja Mira Toroi, mira.toroi [at] tuni.fi,