Vuoden tiedekirjaksi valittiin lapsuuden historian teos Leikitäänkö?

Julkaistu 17.3.2023
Kirjan kannessa leikkiviä lapsia.
Kirjan kansi: Gaudeamus
Yliopistotutkija Antti Malisen ja freelance-tiedetoimittaja Tuomo Tammisen teos on saanut Vuoden tiedekirja -palkinnon. Leikitäänkö? edustaa lapsuuden historian tutkimusta. Palkittu teos käsittelee lasten kaverisuhteita 1900-luvun Suomessa, ja se on kaksikon toinen yhteinen kirja.

Suomen tiedekustantajien liitto myönsi Antti Malisen ja Tuomo Tammisen teokselle Vuoden tiedekirja -palkinnon. Teoksen Leikitäänkö? Lasten kaverisuhteet 1900-luvun Suomessa kustantaja on Gaudeamus.

Leikitäänkö? valittiin Vuoden tiedekirjaksi seitsemän finalistin joukosta. Yhteensä raati luki 115 kirjaa.

Palkittu teos perustuu monipuoliseen lähdeaineistoon luodessaan esityksen lapsuuden ja suomalaisen yhteiskunnan kehityksestä sadan vuoden ajalta.

Erityisen tuoretta teoksessa on palkintoraadin mukaan suomalaisen yhteiskunnan kehityksen kuvaus lasten ja nuorten näkökulmasta, joka on jäänyt aiemmin vähemmälle huomiolle.

Raati kiitti teosta siitä, että se tarjoaa samastumispintaa laajalle lukijakunnalle: ”Olemme kaikki olleet joskus leikkiviä lapsia kavereinemme, iloinemme ja suruinemme.”

— Lapsena olemisen arkea, ongelmia ja iloja käsitellään teoksessa terävän analyyttisesti mutta samalla empaattisesti. Teoksessa käsitellään välillä ikäviäkin asioita, mutta lapsia ei kuitenkaan kuvata ongelmalähtöisesti, raati toteaa.

Raadin mielestä kirjaa voi pitää kulttuuritekona.

Filosofian tohtori Antti Malinen työskentelee yliopistotutkijana Tampereen yliopistossa, Suomen Akatemian Kokemuksen historian huippuyksikössä. Tuomo Tamminen on freelance-tiedetoimittaja ja tietokirjailija.

Antti Malinen (vas.) ja Tuomo Tamminen palkittiin kirjastaan Leikitäänkö? (Kuva: Suomen tiedekustantajien liitto / Pauliina Raento).

Palkinto on suuruudeltaan 25 000 euroa. Suomen tiedekustantajien liitto rahoittaa sen tekijänoikeusjärjestö Kopioston keräämillä tieteellisten julkaisujen käyttökorvauksilla.

Vuoden 2022 palkintoraatiin kuuluivat professori Teppo Hujala, dosentti Jukka Jouhki ja professori Terhi-Anna Wilska. Raadin sihteerinä toimi liiton pääsihteeri, professori Pauliina Raento.

Vuoden tiedekirja -palkinto nostaa esille ansiokasta kotimaista kirjallisuutta, joka perustuu tieteelliseen tutkimukseen. Palkinto korostaa luotettavan omakielisen tiedon merkitystä suomalaiselle yhteiskunnalle.

Palkinto perustettiin vuonna 1989. Se jaettiin aikaisemmin yhteistyössä Tieteellisten seurain valtuuskunnan kanssa.

Vuoden tiedekirja 2022 on Leikitäänkö? (tiedekustantajat.fi)

Lisätietoja

Antti Malinen on yliopistotutkija Kokemuksen historian huippuyksikössä Tampereen yliopistossa.
antti.malinen [at] tuni.fi
www.lapsuudenhistoriaa.fi