Vuoden 2019 Kunniafloora on Emmi Nuorgam

Julkaistu 15.5.2019
Emmi Nuorgam
Tampereen yliopiston sukupuolentutkimuksen oppiaine on nimittänyt Kukan Päivän juhlassaan feministiaktivisti, bloggaaja, journalisti Emmi Nuorgamin vuoden 2019 Kunniaflooraksi.

Kunniafloora-tunnustus myönnettiin jo 27. kerran aktiivisesta feministisestä toiminnasta tutkimuksen tai yhteiskunnallisen vaikuttamisen saralla.

Emmi Nuorgam on tunnettu bloggaaja, journalisti, projektipäällikkö Yle Kioskissa sekä kulttuurintuottaja, joka on perustanut oman yrityksen ja jolla on toinen jalka mukana useassa tärkeässä aloitteessa.

Hän on saamelainen, joka on opiskellut ja asuu Tampereella.

Hän on yksi kirjan Sankaritarinoita tytöille (ja kaikille muille) kirjoittajista, kirjan, joka toi maineikkaan Good night stories for Rebel Girls -kirjan Suomeen ja nosti joukon historiallisia suomalaisia naisia lasten ja aikuisten tietoisuuteen.

Kunniaflooran perusteluissa todetaan:

"Nuorgam on periksiantamaton feministi, joka tuntee myös sosiaalisen median pimeän puolen. Hän on siitä huolimatta väsymättömästi jatkunut työtään, joka kyseenalaistaa stereotyyppistä ajatteluamme sukupuolesta, alkuperäiskansoista, kehosta, ruuasta ja yhteiskunnasta.

Nuorgam on yksi sarjakuvakirjan Vihan ja inhon internet päähenkilöistä. Hänen tarinansa kirjassa kuvaa, kuinka Nuorgam kirjoitti nopean blogipostauksen Anttilan sukupuolittuneesta mainonnasta, ja joutui valtavan vihapuheen kohteeksi.

Nuorgamin tarina kirjassa lähettää vahvan viestin meille kaikille: vuosi blogipostauksen ja vihakampanjan jälkeen eräs toimittaja otti yhteyttä uhkauksia ja vihapuhetta esittäneisiin. He eivät edes muistaneet, miksi Nuorgam ja hänen perheensä oli ollut heidän vihapuheensa ja uhkauksiensa kohde.

Sarjakuvassa Nuorgam sanoo, että silloin hän ymmärsi, että hänen kohtaamansa misogynia ei ollut henkilökohtaista, vaan se kohdistui kaikkiin ja keneen tahansa naiseen, joka uskaltaa sanoa mielipiteensä. Misogynia ei siten ole naisvihaa kaikkia naisia kohtaan, vaan tiettyjä naisia kohtaan: niitä, jotka eivät sopeudu ja hyväksy normeja, kyseenalaistavat oletettuja totuuksia ja järjestyksiä ja avaavat suunsa rohkeasti.

Emmi Nuorgamin esimerkki kertoo meille, että meidän pitää jatkaa tätä feministisen toimintaa.

Tällä tunnustuksella Tampereen yliopiston sukupuolentutkimus haluaa tunnustaa, tukea ja juhlistaa Emmi Nuorgamin feminististä toimintaa ja rohkaista häntä sillä tiellä."

Vuoden 2018 Kunniafloora oli Tampereen yliopiston silloinen rehtori Liisa Laakso.

Tiedustelut:
Professori Johanna Kantola, Tampereen yliopisto, 050 437 7045, johanna.kantola [at] tuni.fi

Kuva: Laura Tähkävuori

TAMPEREEN YLIOPISTON TIEDOTE 15.5.2019