VirtuaaliViipuri on ainutlaatuinen tietopaketti suomalaisajan Viipurista

Julkaistu 4.11.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
3D-mallinnus Suomen pankista Viipurissa
Suomen Pankin Viipurin konttori 3D-mallinnuksena. Lähde VirtuaaliViipurin sivut.
Tampereen ammattikorkeakoulu on rakentanut VirtuaaliViipuria verkkoon vuodesta 2003 alkaen. Viipurin kaupunki näyttäytyy nyt virtuaalisesti sellaisena kuin se oli syyskuussa 1939 suomalaisena kaupunkina.

Arvokas kaupunkihistoriallinen tietopankki

– 3D-mallinnuksissa on panostettu ennen kaikkea rakennuksiin ja visuaalisuuteen. Maisemaa  elävöittävät kaupungin kadut, puut ja kulkuneuvot, lehtori ja hankkeen projektipäällikkö Harri Miettinen TAMKista kuvailee.

VirtuaaliViipuri on tärkeä osa karjalaisen kulttuuriperinnön säilyttämistä. Tukea hankkeelle on saatu Karjalaisten kulttuurisäätiöiden apurahoista. Viipurin Suomalaisen Kirjallisuusseuran (VSKS) kunniaesimies, dosentti Pentti Paavolainen on seurannut hanketta innolla.

– VirtuaaliViipuri on kuin rajaton virtuaalinen museoalusta. Vapaana verkossa oleva kaupunkihistoriallinen sivusto on todella arvokas tietolähde suomalaisajan Viipurista. Viipurilaiset perinnejärjestöt seuraavat mielenkiinnolla, miten VirtuaaliViipuri vielä kehittyy ja millaisia kaupallisiakin ideoita se voisi mahdollisesti tuottaa.

Myös Karjalan Kulttuurirahaston asiamies, varatuomari Risto Voipio on puhunut hankkeen puolesta alusta asti.

– VirtuaaliViipurista on tullut paljon hienompi ja laajempi tietokanta kuin alun perin odotettiin. Se on loistava aineisto kenelle tahansa Viipurista ja sen historiasta kiinnostuneelle.

Hanke on ollut myös osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.

Harri Miettinen istuu pöydän takana
Rakennustekniikan lehtori Harri Miettinen on ollut VirtuaaliViipuri-projektin vetäjä alusta alkaen.

3D-mallinnettu Viipurin kaupunki asukkaineen ja tarinoineen

Kävijä voi valita kaupunginosan, korttelin tai tontin tarkkuudella rakennuksen ja pääsee perehtymään sen historiaan. Tutustua voi myös kaupungin yrityksiin ja asukkaisiin, jotka olivat Viipurin puhelinluettelossa vuonna 1939. VirtuaaliViipuri-sivustolla on muutakin materiaalia, kuten karttoja, valokuvia ja tarinoita kaupungista. E-kirja on tehty kolmella eri kielellä, ja osa muustakin aineistosta on saatavilla useilla kielillä.

Hankkeen sivuilla on 18 vuoden aikana vieraillut jo yli miljoona kävijää Suomesta ja ulkomailta.

100 opiskelijaa projektin vetureina

Yli sata TAMKin opiskelijaa on ahkeroinut VirtuaaliViipurin eteen pääosin palkatuissa kesäharjoitteluissa ja lähes 3000 opintopisteen edestä. Rakennusalan insinööri- ja arkkitehtiopiskelijat ovat mallintaneet ja visualisoineet Viipurin rakennuksia ympäristöineen. Mukana on ollut muidenkin alojen opiskelijoita, esimerkiksi ICT-alan opiskelijat ovat olleet tekemässä sivustoa, ja vaihto-opiskelijat ovat kääntäneet tekstejä eri kielille.

Rakennusarkkitehtiopiskelija Roni Rinne kokee, että projektilla on ollut suuri merkitys hänen osaamiselleen ja kehittymiselleen.

– 3D-mallintaminen ja visualisointi kiinnostavat minua paljon. VirtuaaliViipurin ansiosta taitoni ovat kehittyneet valtavasti, vielä tehokkaammin kuin opetuksessa ja luennoilla. Toimin projektissa myös työnjohtajana, eli opastin muita ja jaoin tehtäviä työryhmän kesken. Se antoi minulle lisää itsevarmuutta. Uskon että tämä kokemus on minulle hyödyksi tulevaisuudessa.

Pitkä projekti valmiiksi vuonna 2022

Sysäys hankkeen alulle tapahtui vuosituhannen vaihteessa, kun TAMKin jälleenrakennusprojektit Viipurin Monrepos’n puistossa olivat lopuillaan. Rakennusarkkitehti, intendentti Juha Lankinen (1937–2015) kertoi suunnittelemastaan Viipurin pienoismallista ja sen rakennuspiirustuksista. Samaan aikaan tietotekninen mallinnus teki tuloaan rakennusalalle. Heräsi ajatus, että Lankisen piirustuksia sekä hänen Viipurin valokuvakokoelmaansa voisi hyödyntää virtuaalisen Viipurin mallintamisessa. Hankkeen projektipäällikkö Harri Miettinen Tampereen ammattikorkeakoulusta ryhtyi edistämään asiaa, ja projekti käynnistyi vuonna 2003.

– Näillä näkymin VirtuaaliViipurin päätavoite, eli koko Lankisen pienoismallin mallintaminen, saavutetaan vuoden 2022 aikana, Miettinen kertoo.

VirtuaaliViipuri-verkkosivusto

Harri Miettinen, lehtori, Rakennettu ympäristö ja biotalous, Tampereen ammattikorkeakoulu, harri.miettinen [at] tuni.fi, p. 050 526 2652

Teksti ja kuva: Emmi Suominen