Viittaukset Tampereen yliopiston vahvuutena kansainvälisessä yliopistovertailussa

Julkaistu 12.9.2019
Tampereen yliopiston lippu
Tampereen yliopisto sijoittuu 300 parhaan joukkoon uudessa Times Higher Education -lehden (THE) yliopistovertailussa.

Yliopiston sijoitus THE-rankingissa on luokassa 251–300, kun mukana on 1396 yliopistoa ja korkeakoulua ympäri maailmaa. Arvioiduista yhdeksästä suomalaisyliopistosta Tampereen yliopisto on kolmannella sijalla.

Yksittäisistä indikaattoreista paras tulos tuli tutkimusviittauksista eli siitä, kuinka paljon tieteentekijät maailmanlaajuisesti siteeraavat Tampereen yliopistossa tehtävää tutkimusta. Viittausindikaattori ilmentää tutkimuksen vaikuttavuutta, ja viittauksia tarkasteltaessa Tampereen yliopiston sija on 221. Toiseksi parhaimmat pisteensä Tampereen yliopisto saa muun muassa julkaisumääriä ja tutkimuksen mainetta mittaavassa tutkimuksen kokonaisuudessa.

Tieteelliset viittaukset olivat vahvuutena myös kesällä julkaistussa QS-rankingissa, jossa uusi Tampereen yliopisto esiintyi ensimmäistä kertaa.

THE-rankingin viidestä mittauspilarista painoarvoltaan tärkeimmät ovat opetus, tutkimus ja viittausten määrät.

Suomalaisista yliopistoista parhaiten menestyi Helsingin yliopisto ja toiseksi listattiin Aalto-yliopisto. Tampereen kanssa samaan luokkaan sijoittui Oulun yliopisto. Vertailun kärkipaikalla on Oxfordin yliopisto.

THE World University Rankings 2020