Vihreän talouden pohjoismainen tutkimus johtaa ammattilaisten koulutukseen

Julkaistu 17.6.2021
poutapilviä taivaalla
Laajassa pohjoismaisessa The Geography Of Nordic Sustainability Transitions -tutkimusprojektissa (GONST), on selvitetty, missä ja miten vihreä talous kasvaa pohjoismaissa. Projekti saa syksyllä jatkoa ammattilaisille suunnatusta aihepiirin koulutuksesta.

Policy for Green Growth and System Innovation – Accelerating the transition towards a sustainable Nordic society –koulutukseen voi hakea 30. kesäkuuta asti. Kolmen kuukauden mittainen verkkokoulutus alkaa 9. syyskuuta.

Lundin yliopiston järjestämä kurssi on tarkoitettu ammattilaisille, joiden työn tavoitteena on kestävyys. Tampereen yliopiston aluetieteen professori Markku Sotarauta on ollut suunnittelemassa koulutuspakettia ja vastaa sen moduulista Making green growth happen: place leadership for transition. Hän on myös yksi kouluttajista moduulissa Public sector competences for system innovation.

— Olemme GONST-projektissa tehneet kahdeksan case-tutkimusta, patenttianalyysin, policy-analyysin ja laajan tilastollisen analyysin, kertoo Sotarauta, joka on johtanut tutkimuksen Suomen-osuutta, ollut mukana tutkimusprojektin johtoryhmässä ja johtanut institutionaaliseen toimijuuteen kohdistuvaa työpakettia.

Vuonna 2017 alkaneeseen nelivuotiseen GONST-tutkimusprojektiin ovat osallistuneet Lundin yliopisto, Aalborgin yliopisto, Tampereen yliopisto, Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education NIFU, SINTEF-tutkimusorganisaatio ja Tanskan teknillinen yliopisto.

Projektin rahoittivat NordForsk ja Nordic Innovation and Nordic Energy Research ohjelmasta Nordic Green Growth Research and Innovation Programme.

Lisätietoa Policy for Green Growth and System Innovation -koulutuksesta