Vertaisohjaus tukee työllistymistä

Julkaistu 10.5.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Pyry project TAMK
Oppilaitokset tekevät yhteistyötä ja jakavat asiantuntemustaan parantaakseen erityistä tukea tarvitsevien nuorten ja aikuisten työllistymistä.

Tampereen ammattikorkeakoulu koordinoi uraauurtavaa Pystyväksi ryhmässä, PYRY-hanketta Pirkanmaalla. Hankkeen tavoitteena on tukea osatyökykyisiä ja erityistä tukea tarvitsevia työttömiä, työvoiman ulkopuolella olevia ja ammatillisten opintojensa loppuvaiheissa olevia opiskelijoita.

–On tärkeätä voimaannuttaa näitä nuoria ja aikuisia, kehittää heidän ammatillista itseluottamustaan ja antaa heille työkaluja pysyvään työllistymiseen, kertoo PYRY-hankkeen koordinaattori, lehtori Minna Seppälä.

Seppälän mukaan erityistä tukea tarvitsevilla työnhakijoilla ja valmistuvilla opiskelijoilla on heikoimmat valmiudet tunnistaa ja arvostaa omaa osaamistaan. Suomessa erityistä tukea tarvitsevat nuoret aikuiset saavat harvoin työtä valmistumisen jälkeen ja päätyvät usein tuettuun työhön. PYRY-hanke tarjoaa henkilökohtaista uraohjausta ja kannustaa paikallisia työnantajia moninaistamaan työvoimaansa.

Hankkeen aikana sen toimintaan osallistuu kaikkiaan 185 henkilöä. Noin sata heistä on nuoria ja loput ovat aikuisia ja Pirkanmaan alueen työnantajia.

Kestävää suunnittelua

PYRY-hanke halutaan suunnitella kestäväksi. Osallistujille annetaan työkaluja ja ohjausta, jotta he pääsisivät työmarkkinoille. He myös osallistuvat hankkeen kehittämiseen.

–Hanketta on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä kumppanioppilaitosten kanssa ja osallistujien panos on tärkeää sen jatkolle. Joka tapaamiskerralla osallistujat antavat palautetta prosessista ja huomaamastaan kehityksestä, Seppälä sanoo.

Tukiverkostoja tarjolla

Osallistujat työskentelevät ryhmissä, jotka koostuvat työnhakijoista tai opiskelijoista. Ryhmät tukevat vertaisoppimista ja tarjoavat uutta näkökulmaa työllistymiseen, elannon ansaitsemiseen ja yhteiskunnalliseen aktiivisuuteen.

–Työn saaminen on enemmän kuin elannon ansaitsemista. Monille se merkitsee kuulumista vertaisryhmään ja yhteistä tavoitetta.

Kullakin ryhmällä on kaksi mentoria: oppilaitosten edustaja ja ryhmän jäsenistä valittava vertaismentori. Omia osaamisia ja vahvuuksia opitaan tunnistamaan työpajojen ja vertaistuen avulla. Yhdessä osallistujat löytävät luovia tapoja tuoda esiin persoonallisuuttaan ja asiantuntijuuttaan työhakemuksissa sekä työhaastatteluissa.

Työkaluja työmarkkinoille

Yhteisissä työpajoissa ja pienryhmätapaamisissa osallistujat oppivat tunnistamaan osaamistaan ja vahvistamaan itseluottamustaan vertaisohjauksen ja mentoroinnin kautta. Kuukausittaiset työpajat mahdollistavat tiimien ja yksilöiden oppimisen käsittelyn.

Yhteisissä työpajoissa osallistujat oppivat työnhakua ja parhaita työnhakukäytänteitä sekä tutustuvat eri työllistymisvaihtoehtoihin, kuten yrittäjyyteen.

Osallistujat tuottavat myös videoita, jotka tuovat luovasti esiin heidän osaamistaan ja vahvuuksiaan otsikolla “Minä pystyn”. Videot rikastuttavat ja täydentävät heidän tulevia työhakemuksiaan. Paikalliset työnantajat kutsuttiin tutustumaan osallistujien osaamiseen 23.4.2021. Osallistujat esittivät tekemänsä videot ja heillä oli tilaisuus verkostoitua yritysten edustajien kanssa.

Siltojen rakentamista

Hankkeeseen osallistuvat työnhakijat ja opiskelijat valmistautuvat astumaan työelämään. He ovat kiinnostuneita monista aloista, muun muassa hoitoalasta, liiketaloudesta, kiinteistöhuollosta, IT-alasta, puhtaanapitoalasta ja hotelli- ja ravintola-alasta.

Toisaalta myös yritykset tarvitsevat tukea työllistämisen aikana. PYRY-hanke pyrkii tarjoamaan tietoa opiskelijoiden taidoista, tarpeista ja palkkauksesta.

Hanke jatkuu syyskuussa 2021 uusien opiskelija- ja työnhakijaryhmien kanssa.

Hanketta toteutetaan ajalla 1.1.2020 - 31.10.2022 Tampereen ammattikorkeakoulun, Ammattiopisto Luovin, Kiipulan ammattiopiston, SASKY koulutuskuntayhtymän ja Valo-Valmennusyhdistyksen yhteistyönä. Euroopan sosiaalirahasto ja Keski-Suomen ELY-keskus rahoittavat hanketta.

Lue lisää hankkeen kotisivulta: Pyry – Pystyväksi ryhmässä

Lisätiedot:

Projektipäällikkö Minna Seppälä, lehtori, Pedagogiset ratkaisut, TAMK, minna.seppala [at] tuni.fi

Teksti: Dimitra Panapoulou-Huovila
Valokuva: Marcus Aurelius, Pexels