Verkostoyliopisto FITechin maksuttomat ICT-kurssit jatkuvat

Julkaistu 23.9.2021
Kuva: Aki-Pekka Sinikoski/Aalto-yliopisto
Tekniikan alan yliopistojen muodostaman FITech-verkoston järjestämiä tietotekniikan alan kaikille avoimia kursseja jatketaan opetus- ja kulttuuriministeriön päätöksellä vuoden 2023 loppuun.

Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) on myöntänyt lisäaikaa FITech-verkostoyliopiston ICT-hankkeelle. Suomalaisten tekniikan alan yliopistojen ICT-kursseja voi siis suorittaa FITechin kautta maksuttomasti kaksi vuotta pidempään, sillä aiemman rahoituspäätöksen mukaan hanke olisi päättynyt tämän vuoden lopussa. Opinnot järjestetään jatkossakin yliopistojen syys-, kevät- ja kesälukukausien aikana, minkä lisäksi osalle kursseista on jatkuva haku ja niitä voi opiskella itsenäisesti oman aikataulun mukaan. Tarjonnassa on alkeis- ja keskitason kursseja eri alojen asiantuntijoille ja alanvaihtajille sekä syventävän tason kursseja ICT-alan ammattilaisille. Osa kursseista soveltuu myös lukiolaisille.

Tietoteknistä osaamista tarvitaan monilla aloilla

Aalto-yliopiston koordinoiman FITechin ICT-hanke käynnistyi vuonna 2019 saatuaan runsaan 10 miljoonan euron rahoituksen OKM:ltä. Hankkeen tavoitteena on ollut paikata ICT-alan kansallista osaaja- ja osaamispulaa avaamalla yliopistojen tutkinto-opintotarjontaa maksuttomasti kaikille kiinnostuneille. Tarve jatkuvalle oppimiselle kasvaa edelleen, ja lisäajan turvin FITech-opintoja voidaan tarjota yhä suuremmalle joukolle kiinnostuneita opiskelijoita.

Hankekauden alussa meni jonkin verran aikaa koulutustarjonnan muovaamiseen ja hyvien käytäntöjen kehittämiseen. Toiminta on nyt saatu hyvin käyntiin, mutta osaajapula on edelleen olemassa. ICT-alan lisäksi tietoteknistä osaamista tarvitaan myös muilla aloilla. Siksi haimme hankkeelle jatkoaikaa, kertoo projektipäällikkö Katri Ventus.

Ohjelmistoalaa edustavan Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha sanoo toimialan kasvun olevan niin vahvaa, että lähivuosina alalle voidaan tarvita jopa 10 000 osaajaa lisää. Jatkuva oppiminen on yksi keino ratkaista osaajapula.

Alanvaihtajat, jotka opiskelevat uutta samalla hyödyntäen aiempaa osaamistaan ovat yksi mahdollistaja sille, että toimialalla tapahtuu kasvua. He ovat osa sitä pakettia, jolla paikataan tätä osaajapulaa, Roiha sanoo.

Digiosaamisen kehittäminen on ajankohtaista myös teknologiateollisuuden yrityksissä, ja FITech ICT -hankkeen lisäaika tulee tarpeeseen, toteaa Teknologiateollisuus ry:n innovaatiojohtaja Mervi Karikorpi.

Tarve digitalisaatioon liittyvälle osaamiselle ei ole vähenemässä, päinvastoin. Digitalisaatio mahdollistaa uusia palveluja, liiketoimintamalleja ja teknologioita. Jatkuvan oppimisen ja työelämässä jo olevien osaamisen kehittämisen merkitys korostuvat entisestään. Pelkästään teknologiateollisuuden osaamis- ja osaajatarpeiden näkökulmasta tarvetta olisi vuoteen 2030 jatkuvalle yhteiselle ICT-alan osaamisohjelmalle, Karikorpi jatkaa.

Hakuprosessi helpommaksi, kursseja viety verkkoon

FITech ICT -hankkeessa on muun muassa kehitetty matalalla kynnyksellä opiskeltavien, kaikille avoimien verkkokurssien tarjontaa sekä selvitetty tapoja, joilla aikuisopiskelijat voivat parhaiten oppia työn ohessa.

Saavutettavuus on meille tärkeää: Olemme helpottaneet hakuprosessia ja kiinnittäneet huomiota selkeisiin kurssikuvauksiin. Useat kurssit ovat tarjolla verkossa ilman aika- ja paikkasidonnaisuutta, jotta aikuisopiskelija pystyy suunnittelemaan omaa ajankäyttöään mahdollisimman pitkälle, Katri Ventus sanoo.

ICT-kurssien lisäksi vuoden 2023 loppuun asti on tarjolla opintoja energiavarastoinnista ja -konversiosta sekä 5G-teknologiasta. FITech Turku -hankkeen tutkinto-opiskelijoille tarkoitettujen sivuaineopintojen suorittaminen on mahdollista kuluvan lukuvuoden loppuun saakka.

FITech on tekniikan alan yliopistojen muodostama verkosto, jonka tavoitteena on ohjata osaajia Suomen kasvualoille ja vastata tekniikan alalla nouseviin osaajatarpeisiin. Verkoston jäsenyliopistoja ovat Aalto-yliopisto, Jyväskylän yliopisto, LUT-yliopisto, Oulun yliopisto, Tampereen yliopisto, Turun yliopisto, Vaasan yliopisto ja Åbo Akademi. Perustajajäseniä ovat lisäksi Teknologiateollisuus ry ja Tekniikan akateemiset ry.

Katri Ventus, operatiivinen päällikkö ja FITech ICT -projektipäällikkö
katri.ventus [at] fitech.io