Verkostoitumista ja elämyksiä – TAMKin tekniikan kv-viikosta tuli brändi

Julkaistu 29.1.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Aurinkoinen talvipäivä Näsijärven jäällä
Tampereen ammattikorkeakoulu järjestää vuosittain useita eri alojen kansainvälisiä viikkoja, joille osallistuu opettajia ja muuta henkilöstöä partnerikorkeakouluista. Tekniikan ala aloittaa kv-viikot jo yhdeksättä kertaa. Tammikuun 28.–31. TAMKissa vierailee noin 20 tekniikan alan asiantuntijaa.

Valtaosa kv-vieraista tulee Euroopan maista, erityisesti Saksa on hyvin edustettuna. Tekniikan kv-viikolla on oma verkosto ja kv-viikko on mainio tapa tavata kollegoita.

– Voisin sanoa, että tekniikan kv-viikkomme on jo oma brändinsä. Yli puolet osallistujista tulee meille vuosi vuoden jälkeen.  Eräs osallistujista kertoi järjestävänsä oman kalenterinsa niin, että pääsee varmasti Tampereelle, tekniikan kv-viikkoja jo yhdeksättä kertaa koordinoiva lehtori Riku-Matti Kinnunen kertoo.

Tammikuun viimeinen viikko on Kinnusen havaintojen mukaan tekniikan opetuksen kannalta sopiva aika, koska kaikki opiskelijat ovat jo aloittaneet opintonsa.

– Yli 1000 tekniikan alan opiskelijaa osallistuu luennoille. Opiskelijoille kv-viikot on hyvä yksi tapa kotikansainvälistyä, kertoo Kinnunen.

”Word of mouth” toimii kv-viikkojen markkinoinnissa

Kv-viikkojen hyvä maine ei ole syntynyt ilman määrätietoista työtä vieraiden viihtymiseksi.

– Virallisen ohjelman ohessa Hangaslahden sauna ja avantouinti ovat vieraille huipputapahtumia, joita osataan jo odottaa ja muistellaan pitkään.  Myös TAMKin restonomiopiskelijoiden valmistama illallinen on ollut mieleenpainuva elämys. Meille järjestäjänä on tärkeää, että tunnelma on rento ja vieraista pidetään hyvää huolta. Aikaa jätetään virallisemman ohjelman lisäksi myös vapaa-ajan ohjelmaan ja kollegoiden tapaamiseen, Kinnunen kertoo.

Kv-viikolla solmitut kontaktit ovat poikineet valtavasti jatkotoimenpiteitä, kuten opiskelijaryhmien vierailuja ja opetussuunnitelmien kehittämishankkeita. Tutustuminen kv-viikolla lisää henkilöstön partnerikorkeakoulujen välistä liikkuvuutta.

TAMKissa järjestetään tekniikan alan kansainvälisyysviikko 28.–31.1.2019. Osallistujia on 13 korkeakoulusta seitsemästä eri maasta. Puolet tulijoista on ensikertalaisia ja toinen puoli on osallistunut jo useita kertoja. Mukana on myös niitä, jotka ovat olleet mukana jokaisella TAMKin kv-viikolla vuodesta 2011 asti.

TAMKin kansainväliset viikot keväällä 2019

International Week for Engineering, 28-31 January 2019

International Week – The Secret of Innovative Partnerships, 11 – 15 March 2019

International Week for Business and Services & TAMK Global Education Department, 18 - 22 March 2019