Verenpainelääkkeet yhteydessä eturauhassyövän ja virtsarakon syövän ennusteeseen

Julkaistu 20.3.2019
lääkepulloja
Verenpainelääkkeet, jotka salpaavat angiotensiini II -reseptoria ovat yhteydessä parempaan eturauhassyövän ja virtsarakonsyövän ennusteeseen. Tämä kävi ilmi Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa tehdyssä kansallisiin rekisteriaineistoihin pohjautuvassa tutkimuksessa.

Salpaajat estävät angiotensiini II -hormonia kiinnittymästä vaikutuskohtaansa, jolloin verisuonet laajenevat ja verenpaine laskee. Ne myös lisäävät veden ja natriumin vapautumista virtsaan, mikä samoin alentaa verenpainetta.

Professori Teemu Murtola ja tutkijat Aino Siltari sekä Eerik Santala tarkastelivat aineistojen avulla verenpainelääkkeiden käytön yhteyttä eturauhassyövän riskiin sekä eturauhassyövän ja virtsarakon syövän ennusteeseen suomalaisessa väestössä. Tuloksia esiteltiin tällä viikolla Euroopan Urologiyhdistyksen EAU:n vuosittaisessa kongressissa Barcelonassa.

Riski sairastua eturauhassyöpään oli yleisesti korkeampi verenpainelääkkeitä käyttävillä miehillä verrattuna ei-käyttäjiin. Koska tämä yhteys ei kohdistunut erityisesti mihinkään tiettyyn lääkeryhmään, vaan todettiin samanlaisena kaikilla lääkeryhmillä, tulokset viittaavat siihen, että lääkkeiden käyttö sinänsä tuskin on nostamassa riskiä, vaan asia liittyy todennäköisemmin lääkkeiden käyttäjien yhteisiin taustatekijöihin, kuten ylipainoon.

Riski kuolla eturauhassyöpään sen sijaan ei ollut yhteydessä verenpainelääkkeiden käyttöön lukuun ottamatta angiotensiinireseptorin salpaajia, joiden käyttäjien riski kuolla eturauhassyöpään oli noin 20 prosenttia pienempi kuin ei-käyttäjillä.

- Koska riskin alenema oli yhteydessä vain tällä mekanismilla vaikuttaviin lääkkeisiin, viittaa tulos siihen, että angiotensiinireseptorin salpauksella saattaa olla merkitystä syövän etenemisen ehkäisyssä. Tulosta vielä vahvistaa se, että sama lääkeryhmä oli myös yhteydessä alentuneeseen riskiin kuolla virtsarakon syöpään, kertoo professori Teemu Murtola.

Diureetit-lääkeryhmän käyttäjillä oli ei-käyttäjiä enemmän sekä eturauhassyöpäkuolemia että virtsarakonsyöpäkuolemia. Tämä yhteys selittyy sillä, että diureetteja käytetään verenpaineen hoidon lisäksi myös nesteenpoistolääkkeinä. Syöpään kuolevan potilaan viimeisinä vuosina nesteen poistoa tarvitaan usein vähentämään turvotusta, joten tässä tapauksessa riskiyhteyden aiheuttaa diureettien sijaan syöpä.

Tutkimuksen tulokset tukevat aiempia solututkimuksista saatuja tuloksia angiotensiinireseptorin merkityksestä urologisen syövän etenemisen kannalta.

Koska kyseessä on rekisteriaineistoihin perustuva tilastollinen analyysi, tutkimus ei vielä suoraan todista yhteyden johtuvan suoraan lääkekäytöstä, eikä vielä näiden tulosten perusteella voi suositella toimivan verenpainelääkityksen muuttamista.

- Havaittu yhteys parempaan syövän ennusteeseen on kuitenkin hyvin lupaava ja jatkotutkimuksissa tullaankin selvittämään, voidaanko syöpäpotilaiden ennustetta jatkossa parantaa angiotensiinireseptoria salpaamalla, Murtola kertoo.

Lisätietoja:
Professori Teemu Murtola, 040 581 3177, teemu.murtola [at] tuni.fi