Veera Koskue ScienceSlamin voittoon

Julkaistu 3.10.2022
Veera Koskue
Veera Koskue kertoo pitävänsä tieteestä viestimistä tärkeänä.— Kilpailuun valmistautuminen on kirkastanut oman tutkimuksen ydintä ja kontekstia, hän sanoo.
Tutkijoiden yön ScienceSlamin voitti väitöskirjatutkija, tekniikan tohtori Veera Koskue esityksellään siitä, kuinka jätevesien ravinteita voidaan kierrättää lannoitteiksi. Tutkijoiden yön tapahtumiin osallistui Tampereella perjantaina ja lauantaina kaikkiaan 600 ihmistä.

Koskue väitteli kesällä tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnasta aiheenaan ravinteiden, erityisesti typen kierrätys jätevesistä maatalouden käyttöön.

Hän on aiemmin voittanut kansainvälisen Three Minute Thesis (3MT) -osakilpailun Tampereella ja saanut jaetun voiton kansainvälisen korkeakouluverkosto SANORDin 3MT-kilpailussa.

Ensimmäiseen kilpailuunsa Koskue osallistui kuultuaan väitöskirjaa tekeviltä tuttaviltaan heidän kokemuksiaan pitchauksesta.

— Minulle oli jotenkin itsestään selvää, että lähden haastamaan itseäni tällä tavalla.

ScienceSlamissa tutkijoilla on 10 minuuttia aikaa esitellä tutkimustaan tiiviisti ja mahdollisimman viihdyttävästi.

— Kilpailuun valmistautuminen on kirkastanut oman tutkimuksen ydintä, olen kokenut sen tosi hyödylliseksi. Se on selkeyttänyt isoa kuvaa, kontekstia, mihin minun tutkimukseni tässä maailmassa solahtaa ja miksi tutkimus on tärkeää, Koskue kuvaa.

ScienceSlam järjestettiin Tampereella nyt yhdeksännen kerran. Kilpailijoita oli tällä kertaa viisi, ja voittajan valitsi tapahtuman yleisö.

Kuva: Jonne Renvall