Veera Koskue paketoi tutkimuksensa voitokkaasti kansainvälisessä 3MT-kilpailussa

Julkaistu 10.9.2021
Tampereen yliopiston ensimmäisen 3MT-pitchauskilpailun voittaja Veera Koskue on palkittu jaetulla voitolla kansainvälisen korkeakouluverkosto SANORDin 3MT-kilpailussa.

Pohjoismaiden ja eteläisen Afrikan maiden korkeakoulujen yhteistyöverkoston Southern African-Nordic Centre (SANORD) järjestämään 3MT-kilpailuun osallistuivat Itä-Suomen, Turun ja Tampereen yliopiston edustajat, jotka palkittiin jaetulla voitolla. Palkinto jaettiin SANORDin vuotuisessa, nyt virtuaalisesti järjestetyssä konferenssissa keskiviikkona 8. syyskuuta.

3MT-kilpailussa mitellään taidosta kertoa omasta tutkimusaiheesta yleistajuisesti kolmessa minuutissa. Veera Koskue esitteli finaalissa väitöstutkimuksensa, joka käsittelee jätevesien ravinteiden kierrättämistä lannoitteiksi.

Koskuen mukaan suurelle yleisölle pitchaaminen on täysin erilainen tapa viestiä omasta tutkimuksesta kuin esimerkiksi tieteellisen artikkelin kirjoittaminen tai konferenssiesityksen pitäminen kollegoille.

– Tutkimuksen paketoiminen kolmeen minuuttiin on todella kirkastanut itselle, mikä on oman väitöstyön olennaisin ydin. Tärkeimmät pointit on pakattava yleistajuiseen ja tiiviiseen muotoon. Se on haastavaa, mutta palkitsevaa!

Kilpailuista lisää näkyvyyttä väitöskirjatutkijoille

Lämminhenkiseksi ja inspiroivaksi kuvattu kilpailu tuo SANORD-verkoston toimintaan mukaan väitöskirjatutkijoiden äänen.

– Osallistuminen antaa mahdollisuuden tuoda esiin tuoreita väitöksiä ja tutkimusaiheita sekä väitöskirjatutkijoille mahdollisuuden luoda uusia yhteyksiä ja verkostoja eteläisessä Afrikassa ja kasvattaa ymmärtämystä globaalin etelän ja kestävän kehityksen kysymyksissä, toteaa Tampereen yliopiston osalta kilpailua koordinoinut kansainvälisten asioiden päällikkö Kaisa Kurki.

Bio- ja kiertotalouden tutkimusryhmässä väitöskirjaansa tekevä Veera Koskue voitti aiemmin keväällä Tampereella järjestetyn 3MT-osakilpailun. Voiton perusteella hän pääsi edustamaan Tampereen yliopistoa kansainväliseen kilpailuun.

– Oli hienoa jälleen kerran päästä kuulemaan täysin eri aloilta tulevien väitöskirjatutkijoiden napakoita ja kiinnostavia tietoiskuja tutkimuksestaan. Olen myös iloinen tuomariston päätöksestä palkita kaikki osallistujat jaetulla ensimmäisellä sijalla, sillä kaikki esitykset olivat erinomaisia. SANORD pyrkii näin innostamaan entistä useampia yliopistoja ja tutkijoita kisaan mukaan, Veera Koskue sanoo.

– Tiedettä tehdään loppujen lopuksi yhteiskunnan hyväksi ja on tärkeää, että tutkimuksesta ja sen tuloksista kommunikoidaan laajemmin eikä vain tiedepiirien sisällä, hän kiteyttää.

Ilmoittautuminen kevään 2022 3MT-kilpailuun on alkanut

Kilpailukokemuksestaan innostunut Veera haluaa kannustaa muitakin väitöskirjatutkijoita tarttumaan tilaisuuteen.

– Kilpaileminen tarjoaa näkyvyyttä omalle tutkimukselle ja uudenlaisia verkostoitumismahdollisuuksia, kasvattaa väitöskirjatutkijan itseluottamusta omaan asiantuntijuuteensa ja pakottaa pohtimaan oman tutkimuksen pohjimmaista motivaatiota ja merkitystä, Koskue siteeraa SANORD 3MT- kilpailun viime vuonna voittaneen Turun yliopiston Pablo Pérez Chavesin sanoja.

Tieteen popularisoinnista kiinnostuneet väitöskirjatutkijat voivatkin jo ilmoittautua mukaan ensi kevään Tampereen 3MT-osakilpailuun. Alkukarsinnan jälkeen parhaat esitykset jatkavat kilpailun finaaliin, joka järjestetään osana Tiedon valoa -tapahtumaa 29.1.2022. Voittaja pääsee kilpailemaan seuraavassa SANORD 3MT -kilpailussa, joka järjestetään SANORD-konferenssin yhteydessä Limpopossa, Etelä-Afrikassa.

Lue Veera Koskuen aiemmasta 3MT-menestyksestä.

3MT on australialaisen Queenslandin yliopiston vuonna 2008 kehittämä akateeminen kilpailu, johon osallistuu jo yli 900 yliopistoa 85:ssa eri maassa.

Veera Koskue
veera.koskue [at] tuni.fi