Varainhankintakampanja 2018: TAMKille lähes kaksi miljoonaa euroa vastinrahaa valtiolta

Julkaistu 15.3.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
TAMKin lahjoituskampanjan 2018 tulos (kuvakooste)
Tampereen ammattikorkeakoulun viimevuotisen varainhankintakampanjan tulos on kärkisijoilla ammattikorkeakoulujen keskinäisessä vertailussa.

TAMK kuuluu ammattikorkeakoulujen kärkikastiin niin yhteishakujen hakijamäärissä kuin tunnettuudessakin – ja nyt myös lahjoitusten keräämisessä. Valtioneuvoston vahvistamasta ammattikorkeakoulujen saamien lahjoitussummien taulukosta vuodelta 2018 käy ilmi, että Tampereen ammattikorkeakoulu onnistui keräämään kolmanneksi eniten lahjoituksia kaikista ammattikorkeakouluista. Suomenkielisistä ammattikorkeakouluista TAMK keräsi euroja eniten, lähes kaksi miljoonaa.

Lakimuutoksen myötä ammattikorkeakoulut saivat luvan kerätä lahjoituksia kesällä 2017, ja pian lakimuutoksen jälkeen valtio päätti vauhdittaa varainhankinnan aloitusta lupaamalla 24 miljoonaa euroa vastinrahaa jaettavaksi vuoden 2018 aikana lahjoituksia keränneiden ammattikorkeakoulujen kesken. Valtioneuvosto päätti 14.3.2019 vastinrahoituksesta: TAMKille se tuotti lähes kaksi miljoonaa euroa.

Tampereen ammattikorkeakoulun rehtori Markku Lahtinen pitää varainhankintakampanjaa erittäin onnistuneena ja iloitsee lahjoittajien osoittamasta tuesta pirkanmaalaiselle työelämäkorkeakoululle. Myös TAMKilaisille kampanjaan osallistuneille hän osoittaa suuret kiitokset.

– Onnistuimme hienosti varainhankinnassa viime vuonna! Vaikka vastinrahakampanja päättyikin, niin TAMKin varainhankinta jatkuu edelleen, rehtori muistuttaa.

Valtio toteaa päätöksessään, että jatkuvalla varainkeruutoiminnalla voi olla ammattikorkeakoulujen taloutta ja itsenäisiä toimintamahdollisuuksia vahvistava vaikutus pitkällä aikavälillä. Varainkeruutoimintaan liittyvän suhdetyön todetaan vahvistavan ammattikorkeakoulujen yhteiskuntasuhteita ja toiminnan vaikuttavuutta.

Valtion myöntämästä vastinrahoituksesta voidaan käyttää ainoastaan tuottoja, ei pääomasummaa. Seuraavaksi TAMKissa onkin päätettävä, miten vastinrahaeurot sijoitetaan.

Linkki valtioneuvoston päätökseen 14.3.2019

Lisätietoja: rehtori Markku Lahtinen