Vapaiden kudossiirteiden verenkierron seuranta parantaa tuloksia pään ja kaulan syöpäkirurgiassa

SijaintiArvo Ylpön katu 34, Tampere
Arvo-rakennuksen Jarmo Visakorpi -sali
Ajankohta1.11.2019 10.00–14.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Pään ja kaulan alueen syöpäkirurgiassa tarvitaan elämänlaadun ylläpitämiseksi vapaita kudossiirteitä poistoalueiden uudelleenmuotoilemiseen, jotta esimerkiksi syöminen ja puhuminen olisi mahdollista leikkausten jälkeen. Siirteet elävät vain yhden valtimon ja laskimon varassa ja ovat sen vuoksi erittäin herkkiä pienillekin muutoksille verenkierron säätelyssä ja toiminnassa. Lassi Raittisen väitöstutkimuksessa havainnoitiin siirteitä huolellisesti ja seurattiin muutaman eri lääkeaineen vaikutusta niiden verenkiertoon.

Pään ja kaulan alueen siirrettä tarvitsevat syöpäpotilaat pidetään nukutettuna leikkausta seuraavan illan ja yön teho-osastolla, jotta siirteen säilyminen ilman verenkierrollisia ongelmia voitaisiin turvata. Nukutus itsessään kuitenkin saattaa laskea potilaan verenpainetta ja johtaa siihen, että potilaan lääkitystä tai nesteytystä on lisättävä. Tutkimuksessa havainnoitiin verenpainetta nostavien tehohoitolääkkeiden dopamiinin ja noradrenaliinin vaikutuksia kudossiirteiden verenkiertoon ja havaittiin, etteivät ne aiheuta ongelmia siirteiden verenkiertoon ja ovat näin ollen turvallisia.

Lisäksi havainnoitiin uudemman nukutuksessa käytettävän lääkkeen dexmedetomidiinin vaikutuksia siirteiden verenkiertoon. Kyseinen lääke aiheuttaa kevyemmän, normaalia unta muistuttavan nukutuksen, jonka vaikutukset potilaan kokonaistilaan saattavat olla merkittäviä. Tutkimuksen perusteella myöskään dexmedetomidiini ei aiheuta muutoksia siirteiden verenkiertoon.

Tutkimus toteutettiin Tampereen yliopistollisen sairaalan (Tays) korva-, nenä- ja kurkkutautien klinikassa ja teho-osastolla. Tutkimukseen valittiin 47 kudossiirrettä tarvitsevaa syöpäpotilasta. Osa potilaista hoidettiin vanhalla tavalla ja osa sai hallitusti tutkittavia lääkeaineita. Kudossiirteiden seuranta toteutettiin kudoksen happipitoisuutta mittaavalla laitteella ja kudoksen aineenvaihduntatuotteita kerättiin erillisellä mikrodialyysilaitteistolla. Laitteet osoittivat kaikki verenkierron ongelmat ja auttoivat kirurgia seurannassa merkittävästi. Lääkkeitä annettiin vajaan vuorokauden ajan teho-osastolla ja niiden käyttö lopetettiin seuraavaan aamuun mennessä. Kaikki muu hoito annettiin rutiininomaisella tavalla.

- Tutkimuksen tulokset ovat jo nyt parantaneet Tampereen yliopistollisessa sairaalassa hoidettavien pään ja kaulan alueen syöpäpotilaiden hoitoa ja nopeuttaneet heidän toipumistaan raskaiden syöpäleikkausten jäljiltä, tutkimuksen tekijä Lassi Raittinen kertoo.

Raittinen on kotoisin Ylöjärveltä ja työskentelee Taysin korva-, nenä- ja kurkkutautien yksikössä. Koulutukseltaan hän on korva-, nenä- ja kurkkutautien sekä pään ja kaulan alueen kirurgian erikoislääkäri.

Lääketieteen lisensiaatti Lassi Raittisen korva-, nenä- ja kurkkutautien alaan kuuluva väitöskirja Free flap reconstruction and the role of postoperative monitoring in head and neck surgery tarkastetaan Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa perjantaina 1.11.2019 klo 12 alkaen Arvo-rakennuksen Jarmo Visakorpi -salissa, Arvo Ylpön katu 34. Vastaväittäjänä toimii dosentti Ilpo Kinnunen Turun yliopistosta. Kustoksena on professori Juhani Pukander lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnasta.

Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1237-4