Väitöskirjatutkijalle apuraha hermosoluvaurioiden eläinkokeettomaan tutkimukseen

Julkaistu 24.4.2020
DI, väitöskirjatutkija Laura Honkamäki
DI, väitöskirjatutkija Laura Honkamäki Tampereen yliopistosta on saanut Juliana von Wendtin säätiön apurahan kolmiulotteisen hermosolumallin luomiseen aksonivaurioiden tutkimiseksi. Juliana von Wendtin säätiö tukee ilman eläinkokeita tehtävää tieteellistä tutkimusta.

Rappeuttavat neurologiset sairaudet ja aivoja tai selkäydintä vaurioittavat onnettomuudet koskettavat monia potilaita. Näiden sairauksien eläinkoemallinnus aiheuttaa aivo- tai selkäydinvaurion, aistien menetystä tai halvaantumista hiirille tai rotille, joita kokeissa useimmiten käytetään. Eläinkokeet eivät vastaa täysin ihmiskehon mekanismeja ja eläinten käyttäminen on myös kallista.

- Vaurioiden solumallinnus auttaa ymmärtämään, miten näitä sairauksia voitaisiin tulevaisuudessa hoitaa, Honkamäki kertoo.

Honkamäki käyttää väitöstutkimuksessaan ihmisperäisiä kantasoluista erilaistettuja hermosoluja. Hermokudoksen aksonit eli viejähaarakkeet muodostavat samaan suuntaan kulkevia kimppuja. Tutkimuksessa pyritään kehittämään menetelmiä, joilla ohjataan solujen kasvua kolmiulotteisessa tukirakenteessa.

- Tutkimuksissa selvitetään nanokuitujen sähkökehruun, 3D-biotulostuksen, sähkökentän tai laseriin perustuvan fotolitografian mahdollisuuksia aksonimallinnuksessa. Tutkimus on monitieteinen yhdistelmä biologiaa ja insinööritieteitä, Honkamäki kertoo.

DI Laura Honkamäen väitöskirjatyö valmistuu muutaman vuoden kuluttua Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa. Apuraha on 12 000 euron suuruinen.

Lisätietoja:
Väitöskirjatutkija Laura Honkamäki, laura.honkamaki [at] tuni.fi
Juliana von Wendtin säätiön toiminnanjohtaja Marianna Norring, jvws [at] jvws.org