Väitös: Säännöllinen lakritsin nauttiminen nostaa verenpainetta monella mekanismilla

SijaintiArvo Ylpön katu 34, Tampere
Arvo-rakennuksen Jarmo Visakorpi -auditorio
Ajankohta29.3.2019 10.00–14.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Lakritsin aiheuttama verenpaineen nousu on aikaisemmin liitetty solunulkoisen nestetilavuuden lisääntymiseen. Tampereen yliopistossa tarkastettavan väitöstutkimuksen mukaan lakritsin nauttiminen lisää nestetilavuuden ohella ääreisverenkierron vastusta ja valtimojäykkyyttä sekä kasvattaa ääreisverisuonista takaisin heijastuvaa paineaaltoa.

Lakritsin nauttiminen kohottaa usein verenpainetta, mutta yksityiskohtaista verenkiertoelimistöä kuormittavaa mekanismia ei ole aiemmin kuvattu lakritsialtistuksen jälkeen.

Lakritsijuuren sisältämä glykyrritsiini vaikuttaa kortisolin aineenvaihduntaan estämällä entsyymiä (11β-hydroksisteroidi-dehydrogenaasi-tyyppi-2), joka hajottaa aktiivista kortisolia inaktiiviseksi kortisoniksi. Kun kortisolipitoisuus kasvaa, kortisolin sitoutuminen mineralokortikoidireseptoriin lisääntyy, mikä aiheuttaa muutoksia munuaisten, verisuonten ja sydämen toiminnassa.

Tutkimuksessa verenpaineeltaan normaalit henkilöt söivät päivittäin kahden viikon ajan lakritsivalmistetta, josta he saivat 290 - 370 mg glykyrritsiiniä vuorokaudessa. Lakritsin nauttimisesta aiheutuvia verenkiertoelimistön toiminnan muutoksia tutkittiin sekä koehenkilöiden ollessa makuulla että kallistuskokeen aikana.

Lakritsialtistus nosti sekä systolista että diastolista verenpainetta. Verenpaineen nousu vastasi suuruudeltaan verenpaineen laskua, joka keskimäärin saavutetaan yhden verenpainelääkkeen tavanomaisella annoksella. Lakritsia nauttineilla henkilöillä solunulkoinen nestetilavuus, ääreisverenkierron vastus ja suurten valtimoiden jäykkyys lisääntyivät kontrolliryhmään verrattuna. Lisäksi lakritsin nauttiminen kasvatti ääreisverisuonista takaisin heijastuvaa paineaaltoa, jota kuvataan augmentaatioindeksillä. Etenkin pystyasennossa augmentaatioindeksin nousu korostui ja samanaikaisesti sydämen sykenopeuden nousu jäi vähäisemmäksi lakritsia nauttineilla henkilöillä.

Lakritsin aiheuttama verenpaineen nousu ei aiheudu yksinomaan natriumin ja nesteen kertymisestä elimistöön, vaan vaikutus välittyy usean mekanismin kautta. Jos verenkiertoelimistöä tutkitaan pelkästään henkilön ollessa lepoasennossa, aliarvioidaan lakritsin aiheuttamia muutoksia, koska tutkimuksessa takaisin heijastuvan paineaallon kasvu ja sydämen sykkeen säätelyn muutos korostuivat nimenomaan pystyasennossa.

- Turhien lääkehoitojen välttämiseksi verenpainepotilailta tulee selvittää, ovatko he mahdollisesti nauttineet lakritsiuutetta - lakritsia, salmiakkia, muita lakritsiuutteella maustettuja makeisia, juomia, luontaistuotteita tai lääkkeenomaisia valmisteita - sillä lakritsiuutteen vaikutus verenpaineeseen voi kestää viikkoja, tutkimuksen tekijä Elina Hautaniemi toteaa.

Väitöksessä tutkittiin lisäksi, kuinka verenkiertoelimistön toimintaan vaikuttavat hapanmaitovalmisteet, jotka sisälsivät maitoproteiinista peräisin olevia bioaktiivisia tripeptidejä eli laktotripeptidejä sekä kolesterolin imeytymistä estävää kasvisteroliesteriä. Laktotripeptidien on joissakin tutkimuksissa raportoitu laskevan verenpainetta. Väitöstutkimuksessa käytetyt valmisteet eivät laskeneet verenpainetta, mutta niiden havaittiin hieman pienentävän plasman haitallisen LDL-kolesterolin pitoisuutta.

Terveystieteiden maisteri Elina Hautaniemen sisätautiopin alaan kuuluva väitöskirja Haemodynamic Influences of Liquorice and Fermented Milk Products Containing Lactotripeptides and Plant Sterol Esters tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa perjantaina 29.3.2019 klo 12 alkavassa tilaisuudessa. Paikkana on Arvo-rakennuksen Jarmo Visakorpi -auditorio, Arvo Ylpön katu 34. Vastaväittäjänä toimii professori Jussi Pihlajamäki Itä-Suomen yliopistosta. Kustoksena on professori Ilkka Pörsti Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnasta.

Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0945-9

TAMPEREEN YLIOPISTON TIEDOTE 14.3.2019