Vahvasti kaksoisuralla – akatemiaurheilija rakentaa valmiuksia kohti työelämää

Julkaistu 6.11.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Ida Hulkko
Suomalaisista huippu-urheilijoista vain murto-osa saa elantonsa ainoastaan urheilusta, siksi mestareidenkin on valmistauduttava urheilu-uransa jälkeiseen elämään. Tampereen korkeakouluyhteisön ja Tampereen Urheiluakatemian yhteistyö mahdollistaa tavoitteellisen huippu-urheilun ja opiskelun sujuvan yhdistämisen.

Parhaimmillaan opiskelu ja urheilu täydentävät toisiaan.

– Kun opinnot etenevät, varmuuden tunne tulevaisuudesta kasvaa, mikä voi tukea hyviä urheilutuloksia, toteaa Tampereen Urheiluakatemian kehittämispäällikkö Petteri Luukkainen.

Suomen Olympiakomitea on koordinoinut valtakunnallista urheiluakatemiatoimintaa vuodesta 2007 alkaen. Oppilaitosten ja urheiluakatemioiden yhteistyö tähtää siihen, että huippu-urheilija voi samanaikaisesti edistyä sekä urheilu-urallaan että opinnoissaan.

”Suomalaiseen urheiluun kuuluu vahvana pyrkimys siihen, että urheilija pystyy yhdistämään tasapainoisesti arjessaan tavoitteellisen urheilun sekä opiskelu- tai muun työuransa. Tätä ajattelutapaa kutsutaan kaksoisuraksi.” (Suomen Olympiakomitea, Urheiluakatemia- ja valmennuskeskustoiminnan ohjeisto 2020)

Tampereen korkeakouluyhteisössä opiskelee useita akatemiaurheilijan statuksen omaavia huippu-urheilijoita. Tänä syksynä opintonsa Tampereen yliopistossa ovat aloitteet uimari Ida Hulkko ja korkeushyppääjä Ella Junnila. Molempien päätähtäin urheilussa on Tokion olympialaiset kesällä 2021. Harjoitteluohjelman rinnalla Hulkko opiskelee pääaineenaan englannin kieltä ja Junnila politiikan tutkimusta. Liigatason lentopalloilija Markus Kaurto opiskelee Tampereen ammattikorkeakoulussa bioanalytiikkaa nyt toista vuotta. Hänen tähtäimensä on lentopallon EM-kisoissa, jotka pidetään Suomessa syksyllä 2021.

Akatemiaurheilijoiden mielestä opintojen ja harjoittelun yhdistämistä edesauttaa se, että opintoja voi suorittaa osin etäyhteyksin ja oman aikataulun mukaan sekä erilaisin menetelmin. Myös lukujärjestyksen laatiminen hyvissä ajoin auttaa oman aikataulun hallintaa.

Lue lisää akatemiaopiskelijoiden ajatuksia SportUnin blogista.

Oppilaitoksen näkökulmasta urheilu-uran ja opiskelun samanaikainen edistäminen voi tarkoittaa jossakin vaiheessa tarvetta joustaville tenttiajoille, välivuodelle tai vaikkapa tukea opintosuunnitelman muokkaamiseen esimerkiksi loukkaantumisen jälkeisen kuntoutumisjakson aikana. Huippu-urheilijan avainhenkilöitä korkeakouluyhteisössä ovatkin ohjaavat opettajat ja opinto-ohjaajat.

Toimiessaan yhteistyössä Tampereen Urheiluakatemian kanssa Tampereen korkeakouluyhteisö vaikuttaa omalta osaltaan suomalaiseen huippu-urheilukulttuuriin ja urheilijoiden menestymiseen tulevaisuudessa. Tampere monipuolisena urheilu- ja korkeakoulukaupunkina voi myös olla vetovoimatekijä, kun opiskeleva urheilija miettii vaihtoehtoja jatko-opintoihin.

Tampereen urheiluakatemia

Tampereen Urheiluakatemia on urheilun yhteistyöverkosto, joka tukee urheilijoita, valmentajia ja seuroja koko urheilijan polulla. Tampereen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu ovat akatemian yhteistyöoppilaitoksia. Tampere on yksi Suomen Olympiakomitean Urheiluakatemiaohjelman kuudesta valtakunnallisesta huippu-urheilun keskittymästä.

Teksti: Helena Collin, Leena Stenman

Pääkuva: Ida Hulkko