Uusia polkuja kestävään hyvinvointiin ja talouteen

Julkaistu 17.4.2023
Tutkijoita ryhmäkuvassa Tampereen yliopistolla.
ToBe-konsortion tutkijoita tapasi aloitustilaisuudessa Tampereen yliopistolla maaliskuussa. (Kuva: Okko Sorma/desingunderlined.com)
Hyvinvoinnin ja talouden kestävyydestä tarvitaan tutkimustietoa, kun Eurooppa pyrkii ensimmäiseksi hiilineutraaliksi mantereeksi maailmassa. Esimerkiksi korkea bruttokansantuote ei vielä kerro, millaiselle pohjalle taloudellinen hyvinvointi rakentuu ja keitä se hyödyttää. Euroopan unionin rahoittama tutkimushanke kehittää kestävää hyvinvointia edistäviä politiikkakäytäntöjä ja muutosindikaattoreita talouden uudistamisen tueksi. Tampereen yliopisto johtaa yhteensä 14 partnerin konsortiota kolmella mantereella.

Kestävä talous puhuttaa ilmiönä maailmalla. Vallitsevaa talousajattelua haastavat vaihtoehtoiset lähestymistavat kuten donitsitalous, hyvinvointitalous ja talouskasvun jälkeistä taloutta korostava degrowth/postgrowth -keskustelu, jotka kaikki suuntaavat nykyistä kestävämpään talouteen. EU-hanke ToBe tuo uudenlaisia talousajattelua ideoivia keskusteluja yhteen.

ToBe Toward a sustainable wellbeing economy: Integrated policies and transformative indicators on Euroopan unionin rahoittama tutkimushanke, joka tutkii ja kehittää politiikkakäytäntöjä sekä uusia, nykyistä kestävämmän talouden mittareita.

EU-hanketta johtavat ja koordinoivat professori Liisa Häikiö, yliopistotutkija Tuuli Hirvilammi, tutkija Alessia Greselin ja projektipäällikkö Maria Salonen Tampereen yliopistosta. Tutkijoiden, poliittisten päätöksentekijöiden ja kansalaisten välisessä yhteistyössä ToBe-hanke selvittää, kuinka uudet tavat edistää ja mitata hyvinvointia ja taloudellista kestävyyttä rakentavat kestävää maailmaa.

Tutkimus tuottaa uutta tietoa edellytyksistä, joita vaaditaan hyvinvoinnin ja talouden ajattelutapojen uudistamiseen kestävyysmurrosta tukevaksi.

— Kestävän talousjärjestelmän tarve tunnustetaan laajasti, ja Eurooppa on asettanut kunnianhimoiset kestävyystavoitteet. Silti meiltä puuttuu toistaiseksi polku, jota pitkin tavoitteet saavutetaan, Häikiö ja Hirvilammi toteavat.

— Kun talouteen liittyvät innovaatiot ja eri politiikkasektorit toimivat yhdessä, kokonaisuus voi paremmin edistää muutosta. Tarvitsemme myös indikaattoreita, jotka kuvaavat muutosta kohti kestävää kehitystä ja erityisesti hiilineutraaliutta.

ToBe-tutkimus selvittää politiikkatoimia, jotka voisivat tuottaa ja jakaa hyvinvointia globaalisti kestävällä tavalla. Poliittinen järjestelmä tarvitsee päätöksentekoa varten tietoa taloudellisten, sosiaalisten ja ekologisten tekijöiden yhteisvaikutuksesta hyvinvointiin.

Hankkeessa kehitetään myös makrotalouden simulaatiomallia. Sen avulla mallinnetaan kestävyystoimien ja hyvinvointivaikutuksien yhteyksiä ja testataan, miten vaihtoehtoiset politiikkatoimet vaikuttaisivat kestävyyteen ja hyvinvointiin.

Monitieteisyyttä ja osallisuutta uuden talouden pohdintaan

Euroopan unioni rahoittaa tutkimushanketta Horizon Europe -rahoitusohjelmastaan. Mukana on yliopistoja, tutkimuslaitoksia ja järjestötoimijoita.

Käytännön tasolla hankkeessa tarkastellaan hyvinvointia koskevia ajattelutapoja, indikaattoreita, innovaatioita ja politiikkatoimia. Tutkimusaineistoja kerätään Euroopassa, Afrikan maissa ja Ecuadorissa. Laajojen tilasto-, kysely- ja satelliittikuvatietojen analyysien ohella ToBe korostaa yhteiskehittämistä ja osallistavia lähestymistapoja  Tutkimukseen osallistuu uusia talousmalleja toteuttavia ruohonjuuritason toimijoita eurooppalaisissa kaupungeissa, Ruandassa ja Ecuadorissa. Tutkimuksen havaintoja ja tuloksia tulkitaan yhdessä sidosryhmien kanssa pyöreän pöydän keskusteluissa.

— Uudet tutkimustulokset voivat auttaa purkamaan vallitsevia ajattelutapoja, jotka ylläpitävät ympäristöhaittoja aiheuttavaa talousjärjestelmää. Pyrimme lisäämään ymmärrystä erilaisten taloudellisten lähestymistapojen merkityksestä ja vaikuttavuudesta, tutkijat kertovat.

ToBe-hankkeen EU:lta saama rahoitus on kolme miljoonaa euroa kolmivuotiselle tutkimuskaudelle.

Hankkeen tiedot

Towards a sustainable wellbeing economy: integrated policies and transformative indicators
European Commission (europa.eu)

ToBe - Toward a sustainable wellbeing economy