Uusia näkökulmia digitalisaatioon ja innovatiivisuuteen USCO-hankkeen loppuseminaarista

Julkaistu 9.10.2019
USCO-hankkeen loppuseminaari
Miten suomalaiset työpaikat voivat kasvattaa valmiuksiaan digitalisaation hyödyntämiseen? Miten digitaalisen liiketoiminnan kehitystä lähestytään kokonaisvaltaisesti johtamisen ja organisaatiokulttuurin, työhyvinvoinnin, yhteiskehittämisen, avointen innovaatioiden ja asiakaslähtöisyyden näkökulmista? Muun muassa näihin kysymyksiin on pureuduttu Tampereen yliopiston työhyvinvoinnin tutkimusryhmän ja Laurea-ammattikorkeakoulun toteuttamassa USCO – Using Digital Co-Creation for Business Development -tutkimushankkeessa.

Tampereen yliopiston ja Laurea ammattikorkeakoulun USCO-hankkeessa tutkijat ja kahdeksan osallistujaorganisaatiota ovat vuodesta 2016 tehneet tiivistä yhteistyötä digitalisaatiovalmiuksien ja -osaamisen kehittämiseksi.

– Hankkeen aikana osallistujaorganisaatiot ovat menneet aimo harppauksia eteenpäin digitalisaation hyödyntämisessä, ja seurantatutkimuksemme mukaan niiden toiminta on kehittynyt myös entistä avoimempaan ja asiakaslähtöisempään suuntaan, kertoo hankkeen tieteellinen johtaja Kirsi Heikkilä-Tammi Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnasta.

Hankkeen annista ja tärkeimmistä tuloksista kerrotaan kaikille avoimessa, maksuttomassa loppuseminaarissa, joka tuo yhteen digitalisuuden, innovaatioiden ja data-analytiikan huippuasiantuntijoita Suomesta ja maailmalta. Openness is a key to success -tilaisuudessa 30.10.2019 kuullaan muun muassa professori Wim Vanhaverbeken (Surreyn yliopisto) puheenvuoro pk- ja suuryritysten yhteistyöstä innovaatiotoiminnassa sekä apulaisjohtaja Mohamed Zakin (Cambridgen yliopisto) esitys asiakaskokemuksen kehittämisestä. Mohamed Zakin pohdintoihin voi tutustua tarkemmin USCO-hankkeen blogissa.

Suomalaista asiantuntemusta tilaisuudessa edustaa K-Ryhmän asiakastietojohtaja Minna Vakkilainen, joka avaa puheenvuorossaan datan hyödyntämistä yksilöllisten palvelujen tarjoamisessa. K-Ryhmä on yksi USCO-hankkeen osallistujayrityksistä, ja yritys onkin aktiivisesti hyödyntänyt hankkeen antia toimintansa kehittämisessä. Vakkilainen ja HR business partner Laura Kamtsan kertovat tarkemmin hankkeeseen osallistumisesta ja K-Ryhmän toiminnasta Laurea-ammattikorkeakoulun haastattelussa.

USCO-hankkeen tutkimustuloksia tilaisuudessa esittelevät projektipäälliköt Riitta-Liisa Larjovuori Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnasta ja Ruusa Ligthart Laurea-ammattikorkeakoulutusta. Hankkeen osallistujaorganisaatiot Danske Bank, Fennia, Humap Consultation, Isännöintiverkko, K-ryhmä, Silta, Keva ja Verohallinto ovat tarjonneet monialaisen ja hedelmällisen näköalan suomalaisten organisaatioiden kehitykseen digitalisoituvassa toimintaympäristössä.

Osallistujat kertovat arvostaneensa hankkeen tuomaa täsmätutkimustietoa sekä omasta organisaatiostaan että omasta tilanteesta verrattuna muihin sekä aktiivista kansainvälistä yhteistyötä, jota tehtiin erityisesti Cambridgen yliopiston kanssa, kertoo Riitta-Liisa Larjovuori.

USCO-hanketta rahoittaa Business Finland.

Openness is a key to success -tilaisuus
Aika: keskiviikko 30.10. klo 8.30–11.30
Paikka: K-Kampus Työpajankatu 12, 00580 Helsinki
Katso tilaisuuden ohjelma ja ilmoittaudu: https://www.lyyti.fi/reg/USCO_Openness_is_a_key_to_success