Uusia aineistoja korkeakouluyhteisön käyttöön vuodeksi 2020

Julkaistu 8.1.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
Ihmisiä istuskelee kirjaston sohvilla lukemassa.
Tampereen yliopiston kirjasto on hankkinut vuodeksi 2020 korkeakouluyhteisön käyttöön runsaasti uusia aineistoja. Tarjoamme koko korkeakouluyhteisön opetukselle, opiskelulle ja tutkimukselle sekä kaikille asiakkaillemme keskeisiä elektronisia ja painettuja aineistoja. E-aineistojamme voivat käyttää korkeakouluyhteisön opiskelijat ja henkilökunta sekä Taysin henkilökunta niin korkeakoulun/sairaalan verkossa olevilla tietokoneilla kuin etäyhteydelläkin. Muut asiakkaat voivat käyttää e-aineistoja kirjaston tiloissa olevilla asiakaskoneilla.

Uusia hankittuja tietokantoja kaikkien käyttöön:

Orbis

Orbis Global –tietokanta sisältää tietoa yrityksistä maailmanlaajuisesti.  Orbis sisältää mm. yritysten tilinpäätöstietoja, tietoja yritysrakenteista, omistussuhteista, toimialoista, yrityskaupoista sekä yritysuutisia. Sen avulla voi paitsi hakea tietoa yrityksistä myös analysoida ja vertailla sitä niin tutkimuskäyttöön kuin ammatillisiinkin tarpeisiin.

EconLit with FullText

Tietokanta sisältää yli 670 taloustieteen keskeistä lehteä kokoteksteinä sekä 15 taloustieteen kirjaa. Tietokanta kattaa laajasti taloustieteen osa-alueet ja aineistoa löytyy muun muassa pääomamarkkinoista, ekonometriasta, ympäristötaloustieteestä ja työn taloustieteestä.

Kandidaattikustannuksen e-kirjasto

E-kirjakokoelma sisältää kaikki Kandidaattikustannuksen julkaisemat sähköiset lääketieteellisen alan teokset, kuten Therapia Fennican, Laboratoriolääketieteen ja Kliinisen farmakologian ja lääkehoidon. E-kirjasto toimii työkaluna lääketieteen opiskelussa ja tukena terveyskeskus- ja erikoissairaanhoitotyössä. E-kirjasto on käytettävissä niin tietokoneella kuin mobiililaitteillakin.

JoVE Video Journal (Journal of Visualized Experiments)

Ensimmäinen vertaisarvioitu videolehti, joka koostuu korkealaatuisista videoista ja yksityiskohtaisista kuvauksista, jotka helpottavat tutkitun aiheen tieteellistä toistettavuutta. Lehdestä on käytettävissä 10 tieteenalaa: Medicine, Biology, Chemistry, Biochemistry, Engineering, Bioengineering, Developmental Biology, Environment, Immunology and Infection ja Neuroscience

JoVE Science Education

Videokirjasto sisältää helposti ymmärrettäviä opetusvideoita, jotka ovat suunniteltu tukemaan tieteellistä perusopetusta. Kirjastosta on käytettävissä kokoelmat Engineering ja Chemistry.

eMagz-aikakauslehtipalvelu (käytössä vain kampusalueella, ei etäkäyttöä)

Lehtipalvelu sisältää 21 aikakaus- ja harrastelehteä eri aloilta: Avotakka, Evento+S&A, Hifimaailma, Hyvä Terveys, Image, Kameralehti, Kemia-Kemi, Kiinteistö ja Energia, Kotilääkäri, Lapsen Maailma, Mondo, Moottori, Parnasso, Pelit, Perheterapia, Rakennuslehti, Soundi, Suomen Kuvalehti (sis. TV-Maailma), Tekniikan Maailma ja Tiede. Palvelussa ei ole etäkäyttöä eikä lehtiä voi ladata omalle laitteelle lukuun ottamatta Tutkiva hoitotyö –lehteä. Lehdillä on 24 kuukauden arkisto.

Yearbook of International Organizations

Vuosikirja sisältää tiedot yli 70 000 kansainvälisestä organisaatiosta. Tiedot koskevat sekä hallitusten välisiä kansainvälisiä järjestöjä että kansainvälisiä kansalaisjärjestöjä. Tietokantaan lisätään vuosittain noin 1 200 uuden kansainvälisen organisaation tiedot.

Edilex laajennus

Edilex-aineiston lisenssiä on laajennettu. Tampereen korkeakouluyhteisön käytössä ovat nyt Edilex-peruspalvelun lisäksi Defensor Legis, Lakimies, Liikejuridiikka, Oikeus ja Ympäristöjuridiikka lehdet uusimpia numeroita myöten. Uudet numerot ilmestyvät Edilexissä samaan aikaan lehden paperiversion kanssa.

MOT Kielipalvelu

MOT-sanakirjapalvelun korvaa vähitellen uusi MOT Kielipalvelu. Vanha ja uusi käyttöliittymä ovat toistaiseksi rinnakkain käytössä. Uusi MOT Kielipalvelu tulee sisältämään entistä enemmän sanakirjoja, lisää kielipareja MOT Kääntäjään (ent. MOT Translation) sekä englannin kielen lisäksi ruotsin, saksan, ranskan ja suomen kielten kielenhuollon MOT Kielentarkastajaan (ent. MOT Proofing). MOT Books -osiota käytetään toistaiseksi vanhasta käyttöliittymästä.

Kaikki uudet aineistot löydät  kirjaston tietokantalistalta. Etäkäytössä kirjaudu tietokantoihin Tuni-tunnuksillasi.

Mikäli sinulla on kysyttävää tai kohdallesi osuu ongelmatilanne, voit aina olla yhteydessä kirjastoon: