Uusi vaalikone paikantaa äänestäjän Euroopan poliittiselle kentälle

Julkaistu 15.5.2019
Suomen ja EU:n liput
Koko EU-alueen yhteinen vaalikone auttaa äänestäjää löytämään itselleen sopivan ehdokkaan EU-vaaleissa. euandi2019-työkalu on ainutlaatuinen, koska se näyttää, mihin äänestäjä sijoittuu poliittisesti koko EU:ssa, ei vain kotimaassaan.

- Monet kokevat EU-politiikan vielä kovin etäiseksi. Äänestäjien voi olla vaikea sijoittaa itseään Euroopan poliittiselle kartalle. Tämä työkalu tarjoaa äänestäjille helpon tavan saada kokonaiskuva siitä, mihin he sijoittuvat, sanoo yksi työkalun kehittäjistä, Marco Svensson La Rosa Åbo Akademin yhteiskuntatutkimuksen instituutista, Samforskista.

euandi2019-vaalikone on tutun kaavan mukainen. Äänestäjä vastaa vaalikoneen kysymyksiin, jotka koskevat ajankohtaisia asioita ja poliittisia arvoja. Sen jälkeen hänelle näytetään puolueet, jotka ovat lähimpänä hänen poliittisia mieltymyksiään kotimaassa ja koko Euroopassa.

Tavoitteena on saada euandi2019 mahdollisimman monen EU-kansalaisen ulottuville ja välineen voi upottaa ilmaiseksi erilaisille verkkosivuille. Se on saatavilla kaikilla EU-kielillä, myös suomeksi ja ruotsiksi, pois lukien poliittisten puolueitten omat kommentit vaaliväittämiin. Puolueiden omat kommentit on teknisistä syistä rajattu vain yhteen kieleen.

Marco Svensson La Rosan lisäksi euandi2019:n Suomen osuutta ovat valmistelleet Thomas Karv Åbo Akademista sekä Aino Tiihonen, Johannes Lehtinen ja Risto Niemikari Tampereen yliopistosta. Työtä on koordinoinut Firenzessä Italiassa sijaitseva European University Institute.

euandi2019-verkostoon voi liittyä ja upottaa työkalun verkkosivuilleen ottamalla yhteyttä Martina Popovaan (englanniksi) teknisissä kysymyksissä ja ilmoittautumalla Marco Svensson La Rosalle.

euandi2019: https://euandi2019.eu/survey/default/EN

Yhteystiedot: