Uusi tutkimustietojärjestelmä TUNICRIS otetaan käyttöön syksyllä 2020

Julkaistu 9.6.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
Tunicris
Tampereen yliopiston ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirin yhteinen tutkimustietojärjestelmä TUNICRIS otetaan käyttöön syksyn 2020 aikana. TUNICRIS korvaa SoleCRISin, TUTCRISin sekä PSHP:n käyttämän Julki-järjestelmän. Tutkimustietojärjestelmässä ylläpidetään Tampereen yliopiston ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirin julkaisu- ja asiantuntijatietoja sekä muita tutkimukseen liittyviä tietoja.

TUNICRIS tukee tutkijoita, tukipalveluita ja johtoa tutkimustoiminnan esittelyssä, raportoinnissa ja arvioinnissa. Opetus- ja kulttuuriministeriöille raportoitavat julkaisutiedot kerätään järjestelmän kautta. TUNICRISin julkinen tutkimusportaali tarjoaa ajantasaisen näkymän yliopiston ja PSHP:n tutkimustoimintaan ja parantaa tutkimustoiminnan näkyvyyttä sekä julkaisujen avointa saatavuutta.

Järjestelmän toimittajaksi valittiin avoimessa kilpailutuksessa Elsevier, jonka Pure-järjestelmä on ollut käytössä Hervannan kampuksella vuodesta 2015 lähtien. Samaa järjestelmää käyttävät Suomessa mm. Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto ja VTT.

Siirtymävaihe syksyllä

Julkaisujen tallennus ja tarkistus nykyisissä järjestelmissä päättyy 30.9.2020. Nykyisissä järjestelmissä olevat julkaisutiedot, asiantuntijatehtävät sekä henkilöprofiilit siirretään automaattisesti uuteen järjestelmään. Siirto ei edellytä toimenpiteitä tutkijoilta. TUNICRIS avataan yliopiston ja PSHP:n sisäiseen käyttöön 12.10.2020. Tutkimusportaalin sisältö ei siis vielä ole tässä vaiheessa avoimesti verkossa. Tutkimus- ja opetushenkilöä pyydetään tarkistamaan siirron jälkeen profiilitietonsa ja ilmoittamaan mahdollisista puutteista kirjastolle. Vanhat järjestelmät ovat vielä selailukäytössä tietojen tarkistamista varten. Tietojen tarkistamiseen on tulossa ohjeistus.

Tutkimus- ja opetushenkilöstölle tarjotaan TUNICRIS-esittelyitä ja koulutusta syyskuusta alkaen. Koulutuksista tiedotetaan myöhemmin lisää.

TUNICRIS avataan julkiseen käyttöön marraskuussa.

Uusi järjestelmä vähentää käsityötä

TUNICRISissa on laajat integraatiot useisiin tietokantoihin ja palveluihin (esim. Scopus, WoS, PubMed, ORCID, Scival, Julkaisufoorumi, Altmetric.com ja PlumX), mikä vähentää huomattavasti julkaisujen tallentamiseen ja tarkistamiseen liittyvää työtä. Yhteys TUNICRISin ja julkaisuarkisto Trepon välillä mahdollistaa rinnakkaistallennettavien artikkeleiden tallentamisen helposti julkaisutietojen rekisteröinnin ja tarkistamisen yhteydessä.

Järjestelmän ominaisuuksia

• Kirjasto voi tuoda valmiita julkaisutietoja useista eri tietokannoista
  • Tutkijan on helppo lisätä itse julkaisutietoja, joita ei löydy tietokannoista
  • Tutkija voi tallentaa rinnakkaistallennettavien artikkeleiden kokotekstit suoraan järjestelmän kautta