Tutkimus

Uusi teknologia tutuksi teollisuus- ja rakennusalalla

Virtuaalilasit/ Kuva: Jaakko Kinnunen
XR-teknologia mahdollistaa aivan uudenlaiset vuorovaikutuksen muodot KIRA-alan yrityksille.
Teollisuudessa ja rakennus- ja kiinteistöalalla kehitetään nyt vauhdilla uusia lisättyä todellisuutta (Augmented Reality, AR) ja virtuaalitodellisuutta (Virtual Reality, VR) hyödyntäviä sovelluksia ja teknologioita. Uusien teknologioiden hyötyjä ei kuitenkaan tunneta vielä aivan jokaisessa yrityksessä. Johtamisen ja talouden tiedekunnan tenure track -professori Henri Pirkkalainen johtaa tutkimusryhmää, joka kartoittaa näiden laajennetun todellisuuden (Extended Reality, XR) kattokäsitteen alle sijoittuvien teknologioiden mahdollisuuksia muun muassa teollisuudessa.

– Teknologia on kehittynyt viime vuosina valtavasti. Jos oma kokemus vaikkapa VR-teknologiasta on useamman vuoden takaa, tietämystä on syytä päivittää. Monessa kiinteistö- ja rakennusalan yrityksessä VR-kortti katsottiin ehkä liian aikaisin. Nyt tietoisuus on selvästi kasvamassa. Teknologia on nyt huomattavasti kehittyneempää kuin vain muutama vuosi sitten. VR käsitteenä on itsessään jo vanha, ala liikkuu nyt hyvin nopeasti, Pirkkalainen kertoo.

VR-laitteiden hinta on laskenut ja niiden käyttömukavuus parantunut. Lisääntynyt prosessointiteho ja automatisointi puolestaan mahdollistavat 3D-sisällön viemisen näppärästi virtuaaliseen tilaan.

– Teknologisia alustoja on myös käytössä jo useita. Kaikkea ei siis tarvitse aina alusta pitäen yksin. Alustojen avulla tekniikan käyttöönotto on huomattavasti halvempaa, Pirkkalainen toteaa.

Kehittyvällä alalla myös termien sisältö muuttuu jatkuvasti. Virtuaalitodellisuuden (VR) ja lisätyn todellisuuden (AR) lisäksi käytössä on myös yhdistettyä todellisuutta (Mixed Reality, MR). Uusi tutkimussuunta selvittää puolestaan sosiaalisen laajennetun todellisuuden (SXR) mahdollisuuksia.

Osku Torro/ Kuva: Jaakko Kinnunen
Väitöskirjatutkija Osku Torro kotioloissa. Uuden teknologian avulla virtuaalinen palaveri onnistuu vaikka riippumatosta.

Korona paljasti uuden teknologian hyödyt

Virtuaalitodellisuutta hyödynnetään nykyisin jo paljon suunnittelussa. 3D-malleja rakennuksesta voi tarkastella eri kulmista, näkymään voi tarkentaa tai katsoa kauempaa ja malliin voi tehdä muutoksia virtuaalitilassa.

Laajennettu todellisuus tarjoaa lisäksi uusia mahdollisuuksia vaikkapa huoltotyöhön: Huoltomies voi esimerkiksi AR:n avulla hoitaa itselleen aiemmin tuntemattoman toimenpiteen näppärästi älypuhelimen avulla. Puhelimen näytön läpi hän voi paikantaa oikean huoltokohteen vaikka talon seinän läpi. Löydettyään laitteen korjaaja näkee laitteen huoltohistorian ja saa tarvittaessa reaaliaikaista ohjeistusta toiselta henkilöltä, joka voi olla maailman toisella laidalla.

– Rakennustyömailla parantunut etäohjaus voi säästää paljon työtunteja. Lisäksi teknologia ennaltaehkäisee inhimillisiä virheitä, joiden korjaaminen voisi tulla kalliiksi. Nyt koronan aikana olemme huomanneet, että tälle teknologialle on valtavasti tilausta, Pirkkalainen kertoo.

Moni ei tule ajatelleeksi asiaa arjessaan, mutta kaikki me kannamme taskussamme laitetta, joka hyödyntää monin tavoin AR-teknologiaa. Ehkä tunnetuin arjen sovellus on suosittu Pokémon GO -peli.

– Älypuhelimessa on paljon sisäänrakennettua AR-teknologiaa. Voimme jo helposti sovelluksen avulla katsoa, miltä se uusi sohva tulisi näyttämään olohuoneessamme. Monet sosiaalisen median filtterit perustuvat hahmon tunnistukseen. Lisätty todellisuus on jo osa arkeamme, emme ehkä vaan aina huomaa sitä, Pirkkalainen toteaa.

VAM Realities -hanke selvittää yritysten tietämystä uudesta teknologiasta

Vuoden alussa käynnistynyt kolmivuotinen VAM Realities -tutkimushanke selvittää, kuinka hyvin VR- ja AR-teknologia tunnetaan suomalaisissa teollisuuden ja rakennus- ja kiinteistöalan pk-yrityksissä. Hanke myös tarjoaa yrityksille ohjeistusta uuden teknologian käyttöönotosta. Tutkimus on saanut rahoitusta Erasmus-ohjelman kautta. Mukana on useita yliopistoja ympäri Eurooppaa ja suomalaisia VR- ja AR-firmoja.

– Selvitämme sitä, millaiset valmiudet yrityksillä on ottaa uutta teknologiaa käyttöön, millaista osaamista on olemassa ja millaista osaamista ehkä puuttuu, Pirkkalainen kertoo.

Vuoden lopussa julkaistaan raportti, jossa annetaan yleiskatsaus nykytilanteesta ja tarjotaan yrityksille ohjeistusta teknologian käyttöönotosta.

Teksti ja kuvat: Jaakko Kinnunen

Hyvä pk-firman edustaja! Oheisen linkin kautta voit vastata kyselyyn, jossa kartoitetaan uuden teknologian tuntemusta: https://www.surveygizmo.eu/s3/90221485/Organizational-Use-of-Augmented-Reality-and-Virtual-Reality

Jos nämä teknologiat eivät ole vielä sinulle tuttuja, katso seuraava lyhyt Youtube-video (2 minuuttia 30 sekuntia) AR:n ja VR:n hyödyntämismahdollisuuksista teollisuudessa ennen kuin vastaat kyselyyn: https://www.youtube.com/watch?v=cfdBgJdFC6Q

Jos haluat tietää lisää AR:n ja VR:n hyödyntämisestä teollisuudessa, voit vierailla myös projektin verkkosivuilla osoitteessa https://vam-realities.eu/

Kyselyraportti löytyy vuoden lopussa kyseiseltä sivustolta ja CoreLabin viestintäkanavien kautta.

Lisätietoja:
Henri Pirkkalainen, associate professor (tenure track)
+358 504 371 567
henri.pirkkalainen [at] tuni.fi

Henri Jalo, väitöskirjatutkija
+358 503 009 108
henri.jalo [at] tuni.fi

Osku Torro, väitöskirjatutkija
+358 407 473 375
osku.torro [at] tuni.fi