Uusi Tampereen yliopisto järjestää ensimmäisen tohtoripromootionsa elokuussa 2022

Julkaistu 28.10.2021
Tohtoripromootio 12.-14.8.2022
Kaikkien tiedekuntien yhteinen tohtoripromootio järjestetään 12.-14.8.2022 ja se on suunnattu uudesta Tampereen yliopistosta valmistuneille tohtoreille sekä aiemmista Tampereen teknillisestä yliopistosta ja Tampereen yliopistosta valmistuneille tohtoreille, joita ei ole aiemmin promovoitu. Lisäksi promootiossa vihitään uuden Tampereen yliopiston ensimmäiset kunniatohtorit.

Kolmipäiväiset promootiojuhlallisuudet koostuvat useista tapahtumista, jotka järjestetään pääosin Tampere-talossa. Promootio alkaa perjantaina 12.8. promootioaktin harjoituksilla ja valmistelujuhlalla. Promootion päätapahtuma, juhlallinen promootioakti, on lauantaina 13.8. Promootioaktin jälkeen tohtorit ja kunniatohtorit siirtyvät kulkueena Tampereen tuomiokirkossa pidettävään promootiojumalanpalvelukseen. Lauantaipäivän lopuksi on vuorossa promootioillallinen. Promootion päättää sunnuntaina 14.8. järjestettävä puutarhajuhla.

Promovoitaviksi voivat ilmoittautua uudesta Tampereen yliopistosta valmistuneet tohtorit, joiden tohtorintutkinto on hyväksytty maaliskuun 2022 loppuun mennessä, sekä aiemmista yliopistoista valmistuneet tohtorit, joita ei ole aiemmin promovoitu.

Tohtoripromootiossa vihittäville tohtoreille luovutetaan akateemisen vapauden symbolina tohtorinhattu sekä tekniikan tohtoreita lukuun ottamatta tohtorinmiekka. Promovoitavat tohtorit hankkivat hatun ja miekan itse. Tohtorinhatuissa ja niissä käytettävissä lyyrissa on eroavaisuuksia yliopistojen ja oppialojen välillä. Uuden yliopiston tohtorinhattu-, lyyra- ja miekkakäytännöt kunnioittavat aiempien yliopistojen perinteitä.

Lue lisää tohtorinhatun ja lyyran sekä miekan hankkimisesta promootion verkkosivuilta.

Myös ilmoittautuminen promootioon on nyt auki promootion verkkosivuilta.

Lisätietoja: promootio2022 [at] tuni.fi (promootio2022[at]tuni[dot]fi)