Uusi livetiedekonsepti Selittävä tekijä syväluotaa tietämättömyyden yhteiskuntaa

SijaintiTeatteri Monttu Kalevantie 4, D-osa, 33100 Tampere
Ajankohta14.12.2022 16.30–19.30
Ilmoittautumisaika päättyy 14.12.2022,13.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Esityksen työryhmä ja esiintyjät ryhmäkuvassa.
Tietoyhteiskunnassa vannotaan tiedon nimiin ja tieto jyrää. Todellisuudessa asiantuntijat ja päättäjät eivät aina tiedä. Menestys erityisesti kriisiaikoina riippuu kyvystämme käsitellä ja hallita tietämättömyyttä. Uusi livetiedekonsepti SELITTÄVÄ TEKIJÄ: Ihmistieteellinen tutkimus ja tutkijat lavalla suuntaa huomiomme siihen, miten tietämättömyys vaikuttaa kansalaisten elämään. Livetiede nostaa lavalle tutkijat ja näyttelijät. Tutkimustulosten takaa esiin pääsee ihmistieteellinen ajattelutyö, tutkimusprosessissa kohdatut todellisuudet ja tieteentekemisen reunaehdot.

Tietämättömyyttä tarkastellaan vuoden lopussa päättyvän tutkimushankkeen Tietämättömyyden tilassa: Negatiivinen asiantuntijuus ja tietoyhteiskunnan rapautuminen Suomessa 2020-luvulla (NEGATE) tutkimustulosten pohjalta. Livetiedekonseptia ovat kehittäneet yhdessä kirjailija ja teatteriohjaaja Hanna Ryti, kulttuurituottaja ja tutkija Anne Koski ja NEGATE:n johtaja Jaana Parviainen.

Tutkija Paula Alanen (KT) on tutkinut niin sanottujen armovitosten saajia peruskoulussa ja pohtii esityksessä episteemisen epäoikeudenmukaisuuden dynamiikkoja, joiden tuloksen osa koululaisista syrjäytyy tietämiseen kykenevien kansalaisten joukosta. Tietämättömyys on erityisen vahvasti läsnä, kun toimitaan epävarmuudessa, jonka muutos tai kriisi aiheuttavat. Tutkija Anne Koski (YT) on tutkinut Nokian kännykkäbisneksen loppumisen kytkeytymistä tiedon ylivaltaan ja Nokian johdon ylimielisyyttä eli liiallista uskoa omaan kaikkitietävyyteensä. Epävarmuudessa tarvitaan luovia ratkaisuja, jolloin tärkeäksi voi tulla tietoinen pidättäytyminen tietämästä varmasti eli hyödyllinen tietämättömyys. Sama asia korostuu myös yliopistonlehtori Jaana Parviaisen (FT) esityksessä, jossa käydään läpi Suomen hallituksen kamppailua koronapandemian kanssa. Koronavirus muutti 2020 keväällä maailman globaaliksi tietämättömyyden hallinnan koelaboratorioksi, jossa asiantuntijat ja päättäjät joutuivat tekemään päätöksiä ilman riittävää tietoa viruksesta. Miten Suomen hallitus selvisi tässä? Illan kruunaa yllätysvieras, joka julkistetaan ensi-iltaviikolla. Hän kertoo lainsäädännön sokeasta pisteestä ja tietämättömyydestä, jonka edessä kansalainen jää yksin.

Ensi-ilta Teatterimontussa Tampereella 14.12. klo 19 ja toinen esitys Helsingissä Oodin Maijansalissa 12.1. klo 19. Esityksiin on VAPAA PÄÄSY ja ilmoittautuminen rajoitetun paikkamäärän vuoksi osoitteessa: https://www.selittavatekija.fi/

Esityksen kesto noin 100 minuuttia.

Ohjaus ja dramaturgia Hanna Ryti

Käsikirjoitus tutkijat ja Hanna Ryti

Tutkijat Paula Alanen, Anne Koski & Jaana Parviainen

Näyttelijät Jouko Enkelnotko & Laura Hänninen

Valo-, ääni- ja videosuunnittelu Eero Erkamo

Tuotanto Anne Koski

Rahoittajana on Tieteen tiedotus ry.

Kuva: Heikki Gröhn

Järjestäjät: Kriittinen korkeakoulu & NEGATE-tutkimushanke.

Tuottaja Anne Koski anne.koski@tuni.fi