Uusi korkeakouluyhteisö haastaa opiskelijoitaan kohti liikunnallista arkea

Julkaistu 25.9.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Lenkkarit, Pixabay
Vain joka kolmas korkeakouluopiskelija liikkuu terveytensä kannalta riittävästi. Tampereen korkeakouluyhteisön opiskelijamäärä on yli 33 000, ja tukea oman hyvinvointinsa ylläpitoon tarvitsee heistä moni. Tampereen ammattikorkeakoulun ”Mikä saa mut liikkumaan?” – hankkeessa on rakennettu opiskelijan hyvinvointipolku. Polun varrelta löytyvät ne ammattilaiset, jotka tukevat opinnoista suoriutumista erilaisin hyvinvointia tukevin keinoin.

− Visuaalisen polun avulla opiskelijat tietävät, mihin tahoon ottaa yhteyttä, jos he opiskelujen aikana kaipaavat tukea hyvinvointinsa ylläpitoon, kertoo projektipäällikkö Anne Ketola Tampereen ammattikorkeakoulusta (TAMK).

Hyvinvointipolun taustalle on rakennettu ammattilaisten yhteistyömalli, joka sujuvoittaa opiskelijoiden palveluita, ja se vakiinnutetaan osaksi normaalia toimintaa. Mallia voidaan hyödyntää myös muissa korkeakouluissa palveluiden kehittämisessä.

Lisää liikuntaa innovatiivisesti

− Opiskelijat itse ovat olleet vahvasti mukana hankkeessa. He ovat toteuttaneet mm. toiminnallisia liikuntatempauksia korkeakouluyhteisön kampuksien alueilla, Ketola toteaa. Eri kampuksilla moniammatilliset opiskelijaryhmät eli liikuttajat ovat innostaneet iloisin kokeiluin muita opiskelijoita arkiliikunnan lisäämiseen teemalla ”pieni muutos, hyvä fiilis”.

Liikunnan lisäämiseen on pyritty innovatiivisin elementein. Hankkeen tilauksesta TAMKin tietojenkäsittelyn opiskelijat kehittivät osana opintojaan useita liikuntaan ja fyysiseen aktiivisuuteen houkuttavia ja koukuttavia mobiilipelejä.

Pelien rakentaminen ja testaaminen huipentuivat TAMKin Pelimessuilla, jossa peliasiantuntijoiden ja yleisön valintojen lisäksi hanke palkitsi parhaana pelinä Healthiona-pelin. Healthiona on tarinapohjainen seikkailu, jossa pelaaja etenee suorittamalla arkiliikuntahaasteita ja taistelemalla hirviöitä vastaan. Kaikki pelit löytyvät Google Playsta.

Hankkeessa on kokeiltu myös yhteistyökumppaneiden tarjoamia, liikuntaan aktivoivia tai sitä mittaavia virtuaali- ja digisovelluksia. Mm. CSE Entertainment Oy:n iWall virtuaaliliikuntaseinä innosti sankat joukot opiskelijoita liikkumaan puolentoista kuukauden mittaisella kokeiluajalla.

Rakennusarkkitehti- ja fysioterapeuttiopiskelijat kartoittivat myös kampusalueen tilojen aktiivisuutta.

– Analyyseista saimme valmiita esityksiä siitä, miten pienillä muutoksilla kampustiloja voitaisiin liikunnallistaa, Ketola kertoo. Opiskelijoiden Liikuntaliitto on vienyt näitä muutosehdotuksia jo valtakunnallisesti eteenpäin.

Tauottajat arkiliikunnan lisääjinä

Liikuttajien lisäksi hankkeen ideana syntyivät myös tauottajat. Tauottajat tekevät luokkiin yllätyskäyntejä istumisen vähentämiseksi. He nostattavat opiskelijoita penkeistä ylös ja ovat innostaneet taukojumppaamaan jo useita satoja opiskelijoita.

– Saimme positiivista palautetta siitä, että yllättävän pienillä jutuilla saa piristettyä mieltä ja kroppaa ja samalla lisää virtaa opiskeluun, kertovat tauottajina toimivat sairaanhoitajaopiskelijat Emmi Pajusuo, Juuli Virtanen ja Josefina Rantala.

Opiskelijoiden hyvinvointia lisätään myös hankkeessa kehitetyllä Hyvinvoiva opiskelija -opintojaksolla. Jakso tarjotaan vapaavalintaisena kaikille korkeakouluyhteisön opiskelijoille. Sen aikana opiskelijat testaavat erilaisia liikuntalajeja sekä saavat asiantuntijoiden vinkkejä hyvinvointinsa tueksi.

Lopputapahtumassa Pekka Hyysalo

”Mikä saa mut liikkumaan?” -hankkeen lopputapahtuma järjestetään Tampereen ammattikorkeakoulun lämpiössä ja juhlasalissa 30.10.2019 klo 12.00-15.30. Tilaisuus on toiminnallinen ja interaktiivinen, luvassa on mm. liikunnallisia pop up -pisteitä sekä Pepper-robotti. Pääpuhujana klo 14.00 on Pekka Hyysalo, joka kertoo, mikä motivoi hänet liikkumaan. Tilaisuus on avoin kaikille osallistujille.

Hankkeen toimijoina ovat Opiskelijoiden Liikuntaliitto (OLL), Tampereen kaupungin opiskeluterveydenhuolto (OTH), Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö (YTHS) ja Tampereen korkeakouluyhteisö. Hankkeessa merkittävinä kumppaneina toimivat lisäksi korkeakoululiikunta SportUni, Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta (TAMKO) sekä Tampereen yliopiston ylioppilaskunta (TREY).

Maaliskuussa 2017 alkanutta hanketta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Anne Ketola
, Tampereen ammattikorkeakoulu,  anne.r.ketola [at] tuni.fi (anne[dot]r[dot]ketola[at]tuni[dot]fi), puh. 040 572 78 81

Hankkeen verkkosivut

Hankkeen some-tilit: