Uusi Kampusklubi aloittaa toimintansa vuoden 2022 alussa

Julkaistu 1.11.2021
Kampusklubin tavoitteena on edistää yliopiston ja yritysten yhteistyötä. Aikaisemminkin toimineella Kampusklubilla on nyt uusi konsepti ja toimintamalli. Uuden Kampusklubin toimintaa ja uusia tiloja esitellään infotilaisuudessa keskiviikkona 3.11.2021 klo 9.00–10.30.

Kampusklubi kantaa jo tovi sitten lopetetun edeltäjänsä nimeä, mutta sillä on uusi konsepti ja toimintamalli. Vanhasta säilytetään hyvin toimineita formaatteja ja hyvä nimi. Toiminta tähtää yritysten ja yliopiston yhteistyön synnyttämiseen ja syventämiseen klubin toiminnan, joustavien tilojen ja yhteistyömallien avulla.

Uuden Kampusklubin oma tila, Klubihuone, sijaitsee Hervannan kampuksella Kampusareenan ensimmäisessä kerroksessa ja on näin paremmin esillä ja sujuvammin käytettävissä kuin vanha tila viidennessä kerroksessa. Klubihuoneen lisäksi yritysjäsenet saavat oikeuden käyttää kampuksilla eri tarkoituksiin soveltuvia luento-, aula-, neuvottelu- ja muita tiloja.

Kampusklubi järjestää sekä avoimia että vain jäsenilleen tarkoitettuja tapahtumia. Myös jäsenet voivat järjestää omia tapahtumiaan klubin tarjoamissa tiloissa.

Kampusklubia koordinoi Tamlink Oy yhteistyössä yliopiston ja SYKin kanssa

Klubikoordinaattorina toimii Tamlink Oy, joka vastaa Kampusklubin toiminnasta yhteistyössä Tampereen yliopiston ja Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n (SYK) kanssa.

Tamlinkilla on pitkä kokemus yritysten ja tutkimusmaailman välisessä rajapinnassa toimimisesta.

Maailma muuttuu ja yhteistyömallien tulee muuttua sen mukana. Kampusklubi on hieno konsepti, jossa konkreettinen tekeminen yhdistyy pitkäjänteisen kumppanuuden rakentamiseen, sanoo Tamlink Oy:n liiketoimintajohtaja Jukka Matikainen.

SYKin asiakkuusjohtaja Jessica Örnin mukaan SYK haluaa olla mukana tarjoamassa puitteita uudelle Kampusklubille.

– On hienoa olla mukana tarjoamassa puitteita uudelle Kampusklubille. Uudenlaisen yhteistyömallin myötä klubin toiminta ja tarjonta palvelevat toivottavasti aiempaa laajempaa yritysjoukkoa entistä monipuolisemmin. Hienoa myös saada uudenlaisia kohtaamispaikkoja ja -tapoja kampukselle sekä yliopistoyhteisölle, että yrityksille, Örn toteaa.

Korkeakouluyhteisölle Kampusklubi luo läpinäkyvän ja tehokkaan tavan syventää yritysyhteistyötä omien tavoitteidensa mukaisesti valitsemillaan alueilla. Klubin jäsenyritykset pääsevät tuoreimman tutkimustiedon äärelle ja aktiiviseen yhteistoimintaan tutkijoiden ja opiskelijoiden kanssa. Jäsenet verkottuvat myös muiden yritysten kanssa, joille strateginen yliopistoyhteistyö ja sen kehittäminen on tärkeää.

– Yhteiskunnallinen vuorovaikutus on yksi yliopiston kolmesta päätehtävästä ja uudenlainen alusta ja toimintamalli yliopiston ja elinkeinoelämän välillä on suuri mahdollisuus rakentaa vaikuttavaa yhteistyötä sekä koulutuksen että tutkimuksen saralla. Tässä aloitteessa saamme yhteen monia paikallisia toimijoita rakentamaan toimintamallia, jota voimme toivottavasti laajentaa sekä alueellisesti että kohdata uusia sidosryhmiä, sanoo Tampereen yliopiston provosti Jarmo Takala.

Uudistuvan Kampusklubin toimintaa tukee osaltaan myös Tampereen Kauppakamari.

– Yrityksille sujuva yhteistyö korkeakouluyhteisön kanssa on ensiarvoisen tärkeää. Tuemme klubitoimintaa vahvojen yhteistyöverkostojemme kautta. Erinomaista tässä uudessa Kampusklubissa on, että se huomioi yliopiston opiskelijat, tutkijat ja tutkimusryhmät sekä tarjoaa yrityksille käyttöliittymän monialaiseen tutkittuun tietoon, toteaa Tampereen Kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelinen.

Kampusklubi syksyllä pilottivaiheessa

Vaikka Kampusklubi toimii syksyn ajan pilottivaiheessa, ovat yritykset tervetulleita jäseniksi jo nyt. Liittyminen antaa mahdollisuuden vaikuttaa klubin suunnitteluun jo ennen varsinaista toiminnan aloitusta vuoden 2022 alussa. Klubiyhteistyöhön mukaan tahtovat tutkijat voivat olla yhteydessä klubikoordinaattoriin.

Tervetuloa kahville tutustumaan ja keskustelemaan – lukuisten tapahtumien lisäksi Kampusklubi Desk päivystää Klubihuoneella Kampusareenan 1. kerroksessa keskiviikkoisin klo 9–11, jolloin paikalla on Kampusklubin koordinoinnista vastaavaa Tamlinkin henkilöstöä.

Tervetuloa kuulemaan lisää keskiviikkona 3.11.2021 klo 9.00–10.30.
Paikka: Tampereen yliopiston Hervannan kampus, Kampusareena, 1. kerroksen auditorio (Korkeakoulunkatu 7).
Tilaisuus on suomenkielinen.

Syksyn avoimet klubitapahtumat:

• Kampusklubi-info keskiviikkona 3.11.2021 kello 9.00–10.30, Tampereen yliopisto, Hervannan kampus, Kampusareenan 1. kerroksen auditorio
  • XR-Aamu perjantaina 12.11.2021 kello 9.00–13.00 Tampereen yliopisto, Hervannan kampus, Kampusareenan 1. kerroksen aulatila

www.kampusklubi.fi

Nea Alanen