Uusi automaatiotekniikan DI-koulutus vastaa alan osaajapulaan Itä-Suomessa

Julkaistu 9.9.2021
Automaatiotekniikan laboratorio Hervannan kampuksella.
Hervannan kampuksella sijaitsevassa automaatio- ja konetekniikan laboratoriossa, FAST-Lab:ssa, tutkitaan mm. tehdasautomaatiota, teollisuuden cyberfyysisiä järjestelmiä, robotiikkaa ja tekoälyä. Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Tampereen yliopiston ja Itä-Suomen yliopiston yhteisessä automaatiotekniikan diplomi-insinöörikoulutuksessa aloitti tänä syksynä 29 opiskelijaa. Koulutusyhteistyön tavoitteena on kohentaa korkeaa osaamista vaativan tekniikan alan työvoimatarjontaa Itä-Suomessa.

Nyt ensimmäistä kertaa yhteistyönä järjestetty automaatiotekniikan DI-koulutus oli kevään yhteishaussa Tampereen yliopiston suosituimpia maisteriohjelmia. Koulutukseen pyrki 105 hakijaa.

– Koulutusyhteistyö tarjoaa win-win-tilanteen kaikille osapuolille. Tampereen yliopisto laajentaa tutkimusperustaista koulutustaan ja osaamistaan Tampereen ulkopuolelle ja sitä myötä yhteiseksi eduksi paikallisten yritysten tarpeisiin, kiteyttää professori ja koulutusvaradekaani Esa Räsänen tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnasta.

Itä-Suomen yrityskartoituksista saadun palautteen mukaan yritykset ovat kaivanneet paikallista koulutusta erityisesti automaatiotekniikan alalle. Räsänen arvelee tarpeen nousevan perinteisen valmistavan teollisuuden digitalisoitumisesta ja teknologiamurroksesta.

Automaatiotekniikan opintoihin kuuluvat diplomityöt räätälöidään vastaamaan itäsuomalaisten tekniikan alan yritysten tarpeita, ja ne tehdään mukana olevien oppilaitosten yhteisohjauksessa. Tutkimusyhteistyötä on luvassa paikallisten automaatio-, tieto- ja tietoliikennetekniikan, prosessi- ja metsäteollisuuden sekä hydrauliikan alan yritysten kanssa.

Koulutus toteutetaan vuosina 2021–2023. Opetus- ja kulttuuriministeriö rahoittaa hanketta jatkuvan oppimisen rahoituksella.

Automaatiotekniikan opetusta etänä ja paikan päällä

Tampereen yliopisto tuottaa kaksivuotisen maisterikoulutuksen automaatiotekniikan pääaineopinnot ja diplomi-insinööritason tutkinnot. Opiskelijat valitsevat sivuaineet ja täydentävät opinnot Itä-Suomen yliopiston ja Tampereen yliopiston räätälöidystä tarjonnasta. Toteuttamisessa tehdään yhteistyötä myös Karelia- ja Savonia-ammattikorkeakoulujen kanssa. Koulutusta järjestetään Joensuussa, Kuopiossa ja Tampereella.

– Automaatiotekniikan opetusta saa sekä lähi- että etäopetuksena. Jo nykyiset opetusteknologiat mahdollistavat erinomaisesti monimuoto-opetuksen, mutta tarkoituksemme on kehittää verkko-opetusta edelleen. Samalla pilotoimme koulutusta, jota voisi monistaa muille samaan tarpeeseen, kertoo Automaatio- ja konetekniikan yksikön päällikkö, professori Matti Vilkko, joka vastaa koulutusohjelman koordinoinnista.

Esa Räsänen haluaa nostaa esille myös Tekniikan alan verkostoyliopisto FITechin, jonka avulla tarpeet ja tarjonta saatiin kohtaamaan.

– Teemme tässä aidosti kansallista, saumatonta yhteistyötä yliopistojen ja yritystoimijoiden välillä. Samalla osallistamme paikallisia toimijoita, Räsänen iloitsee.

Tampereen yliopistossa opetusta antaa Automaatio- ja konetekniikan yksikkö. Yksikössä toimivat FAST-Labin lisäksi mm. Innovative Hydraulics and Automation (IHA) ja Industrial Robotics -laboratoriot. IHA on Euroopan suurin akateeminen hydrauliikan tutkimuslaitos.

Tampereen yliopisto on Suomen toiseksi suurin yliopisto. Sen kärkialoja ovat tekniikka, terveys ja yhteiskunta, ja opiskelijoista noin kolmannes opiskelee tekniikan aloja tavoitteenaan DI-tutkinto.

Lue lisää automaatiotekniikan DI-yhteistyökoulutuksesta

Esa Räsänen