Uudet professorit esittäytyvät videoluennoilla – Sami Pajusen aiheena puurakentamisen kehitys

Julkaistu 10.5.2021
Kuvituskuva tohtorinhattu violetilla sävytyksellä.
Toukokuussa joukko Tampereen yliopiston uusia, vuonna 2019–2020 aloittaneita professoreita sekä työelämäprofessoreita ja industry professoreita esittäytyy videoluennoilla. Noin 15 minuutin mittaisilla luennoilla professorit esittelevät omaa tutkimustaan ja tutkimusalaansa. Rakennetun ympäristön tiedekunnassa luentonsa pitävän Sami Pajusen professuurin alana ovat kevyt- ja erikoisrakenteet.

Tampereen yliopiston kaikkien tiedekuntien yhteiset uusien professorien luennot toteutetaan keväällä 2021 koronarajoitusten vuoksi virtuaalisesti. Luentonsa pitää yhteensä 15 uutta professoria eri aloilta. Videot julkaistaan yliopiston Youtube-kanavalla.

– Perinteisesti uudet professorit on toivotettu tervetulleeksi juhlaluentojen yhteydessä, mutta näin koronarajoitteiden alla olemme iloisia voidessamme esitellä uusia professoreja virtuaalisesti. Näissä lyhyissä esityksissä näemme yleistajuisia katsauksia professoreidemme tutkimusaloista ja nämä kuvastavat hyvin yliopiston monialaisuutta, Tampereen yliopiston provosti Jarmo Takala sanoo.

Rakennetun ympäristön tiedekunnassa luentonsa pitävän Sami Pajusen professuurin alana ovat kevyt- ja erikoisrakenteet. Hänen tutkimus- ja opetustyönsä keskittyy pääasiallisesti teolliseen puurakentamiseen ja erityisesti puurakenteiden suunnitteluun.

– Tutkimuksellani pääsen vaikuttamaan siihen, miten puurakentaminen kehittyy ja millaisia suunnittelumenetelmiä sekä rakenneratkaisuja tulevaisuuden puurakentamisessa käytetään, Pajunen kertoo.

Pajusen mukaan erilaiset yhteiskunnalliset, poliittiset ja markkinalähtöiset lainalaisuudet ja vaikutusmekanismit ohjaavat kukin omalla tavallaan puurakentamisen kehitystä. Lopulta kuitenkin ne kaikki tarvitsevat tuekseen neutraalia tietoa.

– Tätä kautta yliopistossa tehtävä tutkimustyö nousee korvaamattoman arvokkaaksi, Pajunen sanoo.

Tutustu Sami Pajuseen ja katso luento Suunnitteluun panostaminen on avain puurakentamisen potentiaalin hyödyntämiseen.

Uusien professorien luennot on perinteinen akateeminen juhla, jossa uudet professorit esittäytyvät yleistajuisella luennolla tiedeyhteisölle, omille sidosryhmilleen sekä suurelle yleisölle ja jossa heidät toivotetaan tervetulleeksi yhteisöön.  Perinteisesti juhlaluennot on pidetty kaikille avoimina yleisötilaisuuksina.

Tutustu kaikkien tiedekuntien uusiin professoreihin tuni.fi/uudetprofessorit

Lisätiedot:
Kaikkien luentonsa pitäneiden professorien yhteystiedot löydät
yliopiston henkilöhausta.