Uudet professorit esittäytyvät videoluennoilla – miten varvassandaalit liittyvät lääketieteen fysiikkaan?

Julkaistu 10.5.2021
Kuvituskuva tohtorinhattu violetilla sävytyksellä.
Toukokuussa joukko Tampereen yliopiston uusia, vuonna 2019–2020 aloittaneita professoreita sekä työelämäprofessoreita ja industry professoreita esittäytyy videoluennoilla. Noin 15 minuutin mittaisilla luennoilla professorit esittelevät omaa tutkimustaan ja tutkimusalaansa. Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa luentonsa pitävän professori Michiel Posteman alaa on lääketieteen fysiikka.

Tampereen yliopiston kaikkien tiedekuntien yhteiset uusien professorien luennot toteutetaan keväällä 2021 koronarajoitusten vuoksi virtuaalisesti. Luentonsa pitää yhteensä 15 uutta professoria eri aloilta. Videot julkaistaan yliopiston Youtube-kanavalla.

– Perinteisesti uudet professorit on toivotettu tervetulleeksi juhlaluentojen yhteydessä, mutta näin koronarajoitteiden alla olemme iloisia voidessamme esitellä uusia professoreja virtuaalisesti. Näissä lyhyissä esityksissä näemme yleistajuisia katsauksia professoreidemme tutkimusaloista ja nämä kuvastavat hyvin yliopiston monialaisuutta, Tampereen yliopiston provosti Jarmo Takala sanoo.

Nyt luentonsa pitävä lääketieteellisen fysiikan professori Michiel Postema keskittyy tutkimuksessaan ultraääneen, ja hän on toiminut alan professuureissa vuodesta 2010 ja Tampereen yliopistossa vuodesta 2020.

− Eräänä päivänä tyttäreni pyysi minulta 40 euroa ostaakseen varvassandaalit, joten ostin hänelle parin. En tosin ostanut niitä tyttärelleni vaan tieteelle, Postema sanoo luentonsa alussa.

Postema esittelee luennollaan ultraäänen käyttötarkoituksia. Ne vaihtelevat hiukkasten työntämisestä solukalvojen läpi visko-elastisten materiaalien tutkimiseen, joista sattumoisin myös varvassandaalit on tehty.

Postema demonstroi lääketieteellistä ultraäänitutkimusta lyhyellä kokeella, jossa käytetään löylyämpäriä ja siihen upotettuja varvassandaaleja. Koe osoittaa, että sandaalit ovat täydellinen akustinen vaimennusmateriaali.

− Varvassandaalit ovat yksi tunnetun maailmankaikkeuden hämmentävimmistä ja monipuolisimmista akustisesti reagoivista välittävistä aineista, joten ymmärrän kyllä, miksi tyttäreni tarvitsee niitä, Postema sanoo.

Uusien professorien luennot on perinteinen akateeminen juhla, jossa uudet professorit esittäytyvät yleistajuisella luennolla tiedeyhteisölle, omille sidosryhmilleen sekä suurelle yleisölle ja jossa heidät toivotetaan tervetulleeksi yhteisöön.  Perinteisesti juhlaluennot on pidetty kaikille avoimina yleisötilaisuuksina.

Tutustu kaikkien tiedekuntien uusiin professoreihin tuni.fi/uudetprofessorit

[SK(1]LINKKI

[SK(2]Linkki uutiseen