Uudet professorit esittäytyvät videoluennoilla – Kirsi Pauliina Kallion aiheena ympäristö kasvatuksellisena kysymyksenä

Julkaistu 10.5.2021
Kuvituskuva tohtorinhattu violetilla sävytyksellä.
Toukokuussa joukko Tampereen yliopiston uusia, vuonna 2019–2020 aloittaneita professoreita sekä työelämäprofessoreita ja industry professoreita esittäytyy videoluennoilla. Noin 15 minuutin mittaisilla luennoilla professorit esittelevät omaa tutkimustaan ja tutkimusalaansa. Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa luentonsa pitävän Kirsi Pauliina Kallion alaa on ympäristökasvatus.

Tampereen yliopiston kaikkien tiedekuntien yhteiset uusien professorien luennot toteutetaan keväällä 2021 koronarajoitusten vuoksi virtuaalisesti. Luentonsa pitää yhteensä 15 uutta professoria eri aloilta. Videot julkaistaan yliopiston Youtube-kanavalla.

– Perinteisesti uudet professorit on toivotettu tervetulleeksi juhlaluentojen yhteydessä, mutta näin koronarajoitteiden alla olemme iloisia voidessamme esitellä uusia professoreja virtuaalisesti. Näissä lyhyissä esityksissä näemme yleistajuisia katsauksia professoreidemme tutkimusaloista ja nämä kuvastavat hyvin yliopiston monialaisuutta, Tampereen yliopiston provosti Jarmo Takala sanoo.

Ympäristökasvatuksen professorina Kirsi Pauliina Kallio lähestyy tutkimuksessaan pedagogisia kysymyksiä erityisesti ympäristösuhteiden rakentumisen ja ympäristökansalaisuuden näkökulmista.

– Ympäristökasvatus on monitieteinen ja monimuotoinen ala, joka koskee yhtä lailla arkisia elinympäristöjä kuin maailmaa kaiken elämän tilana. Keskiössä on ympäristön tarkasteleminen kasvatuksellisena kysymyksenä, Kallio kertoo.

Kallion mukaan ympäristökasvatuksen haasteellinen tehtävä on vaikuttaa inhimillisten ympäristösuhteiden muutokseen. Tämä edellyttää perusteltujen näkökulmien muodostamista tutkimuksen keinoin, esimerkiksi ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja luontokadon pysäyttämiseen liittyen.

Uusien professorien luennot on perinteinen akateeminen juhla, jossa uudet professorit esittäytyvät yleistajuisella luennolla tiedeyhteisölle, omille sidosryhmilleen sekä suurelle yleisölle ja jossa heidät toivotetaan tervetulleeksi yhteisöön.  Perinteisesti juhlaluennot on pidetty kaikille avoimina yleisötilaisuuksina.

Tutustu kaikkien tiedekuntien uusiin professoreihin tuni.fi/uudetprofessorit

Lisätiedot:
Kaikkien luentonsa pitäneiden professorien yhteystiedot löydät
yliopiston henkilöhausta.