Uudessa Hervantaan avatussa laboratoriossa opiskelijat ja tutkijat saavat käyttöönsä Trimblen innovatiivisia ohjelmistoja

Julkaistu 11.5.2022
Tunnelmia Trimble Tech Labin avajaisista.
Kalle Kähkönen ja Antti Lönnqvist Tampereen yliopistosta sekä Amy Northcutt ja Kenneth Fogde Trimbleltä juhlistamassa uuden tilan avajaisia.
Hervannan kampukselle avattiin tiistaina 10.5.2022 TAU Trimble Technology Lab rakennetun ympäristön tiedekunnan opiskelijoiden ja tutkijoiden käyttöön.

Tampereen yliopisto teki yhdysvaltalaisen Trimble-teknologiayhtiön kanssa vuonna 2020 mittavan kumppanuussopimuksen. Yhteistyön myötä avattu Trimble Technology Lab -tietokoneluokka tarjoaa mahdollisuuden perehtyä arkkitehtuurin ja rakennustekniikan uusiin digitaalisen teknologian sovelluksiin, kertoo rakennustuotannon ja talouden professori Kalle Kähkönen.

Tämä tarkoittaa erityisesti rakennusprojektien suunnittelun ja toteutuksen tietokoneohjelmistoja. Kokonaisuuteen kuuluu myös mittaustekniikan laite- ja ohjelmistoratkaisuja. Näitä voidaan hyödyntää talonrakennus- ja infrahankkeiden suunnittelussa ja johtamisessa sekä arkkitehtuurisuunnittelussa, Kähkönen sanoo.

Trimble Technology Lab sisältää muun muassa laserskannauksen, rakennus- ja rakennesuunnittelun, projektien kustannuslaskennan, BIM-pohjaisen aikataulutuksen ja rakenneanalyysin ohjelmistoja ja laitteita.

Meillä tehdään ajankohtaista tutkimusta esimerkiksi vähähiilisen rakentamisen digitaalisten ratkaisujen sekä rakentamisen tietomallinnuksen parissa. Tavoitteena on näiden laajamittainen hyödyntäminen eri toimijoiden tarpeisiin, Kalle Kähkönen kertoo.

Yhteistyö Trimblen kanssa mahdollistaa rakennetun ympäristön suunnittelua, rakentamista ja hallintaa muuttavien teknologioiden integroinnin opetussuunnitelmiin.

– Tietokoneluokka on tarkoitettu sekä omaehtoiseen työskentelyyn että kurssimuotoisten opetustilaisuuksien toteuttamiseen. Käyttäjien on mahdollista saada ohjelmistolisenssejä myös omille koneilleen, jolloin opiskelu tai tutkimustyön tekeminen on mahdollista kotoakin käsin, Kähkönen kertoo.

Tampereen yliopiston rakennetun ympäristön tiedekunnan dekaani Antti Lönnqvist kuvailee Trimble Technology Labin avaamisen olevan tärkeä aloite, jonka avulla luodaan hyvät valmiudet tarttua digitalisaation tarjoamiin mahdollisuuksiin.

– Haluamme tarjota opiskelijoille parhaat edellytykset opiskella modernien teknologiaratkaisujen käyttöä, Lönnqvist sanoo.

Teksti: Nina Jylhä
Kuva: Jaakko Kinnunen