Uudenlainen foorumi demokratialle - maailman suurimmassa, virtuaalisessa vaaliteltassa tomaatit eivät lentele

Julkaistu 3.6.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Vaalijulisteita keskustorilla
Kuntalaiset ja kuntavaaliehdokkaat sekä eri alojen asiantuntijat kaipaavat turvallista ympäristöä tulla puhumaan ilman pelkoa vihareaktioista. Tampereella kokeillaan parhaillaan kuntavaaleissa uutta digitaalista keskustelualustaa.

Maailman suurin vaaliteltta on virtuaalinen, chat-pohjainen kuntavaalien keskusteluareena, joka yhdistää ehdokkaat, kuntalaiset, asiantuntijat ja asianosaiset Tampereella. Maailman suurin, virtuaalinen vaaliteltta liittyy Tampereen ammattikorkeakoulun, Tampereen yliopiston, kaupungin ja Ylen yhteiseen kumppanuussopimukseen, jonka tavoitteena on kehittää osallistavaa Tamperetta.

Maailman suurin vaaliteltta on kehitetty Medialaboratoriossa, joka on kehitysyhteistyöhankkeen tulos.

Tämä on uusi foorumi, jolla on saatu eri tahot yhteen. Tällaista ei ole aiemmin ollut, sanoo Medialaboratorion tuottaja Hannele Valkeeniemi Yleisradiosta.

Idea Medialaboratoriosta lähti liikkeelle parisen vuotta sitten, ja työ alkoi marraskuussa 2020.

Medialaboratorio on annettu nimeksi kaksivuotiselle kehitysyhteistyöhankkeelle, jossa on mukana Yleisradio, Tampereen kaupunki, Tampereen ammattikorkeakoulu ja Tampereen yliopisto, Tuni-yhteisö, kertoo Tampereen ammattikorkeakoulussa median yliopettajana toimiva Ari Koivumäki.

Valkeeniemen mukaan vaaliteltta-ideaan ja Medialaboratorion muihin hankkeisiin ovat vaikuttaneet isot yhteiskunnalliset ilmiöt, kuten demokratiaa koskevat uhat. Näistä esimerkkinä valeviestintä.

Medialaboratoriossa etsitään noin kymmentä uutta tapaa tai toimintamallia tehdä jotain uutta yhdessä. Maailman suurimman vaaliteltan lisäksi Medialaboratoriossa on kehitetty esimerkiksi koululaisille suunnattu mediakasvatuksen peli Pakohuone ja parempaan keskustelukulttuuriin tähtäävä Keskustelukoulu-hanke, joka on suunnattu toisen asteen koulutukseen erätauko-metodilla.

Vuoropuhelua, osallisuutta ja kansalaisuutta

Idea maailman suurimmasta vaaliteltasta sai alkunsa kansalaiskeskustelusta. Koivumäen mukaan idea syntyi siitä, että keskustelukulttuuria ja demokratiaa halutaan kehittää myönteiseen suuntaan, jotta epäasiallista keskustelua ei tarvitse pelätä.

Tämä on kansalaiskeskustelun ja kuntademokratian kehittämistä. Turvallinen keskusteluympäristö takaa nyt sen, että ihmiset uskaltavat tulla puhumaan. Tämä on moderoitu, joten tänne voi tulla ja täällä tomaatit eivät lentele, rohkaisevat Koivumäki ja Valkeeniemi.

Kun korkeakouluyhteisöstä saadaan mukaan paljon asiantuntijoita, saadaan keskustelun taso pysymään kunnossa ja kuntalaisten kysymyksiin asiantuntijoilta vastauksia, Koivumäki ja Valkeeniemi sanovat.

Valkeeniemi korostaa TAMKin ja koko korkeakouluyhteisön osallisuutta, jotta saadaan eri asiantuntijoiden ja alojen faktatietoa mukaan keskustelun pohjaksi. TAMKista on huomattavan monta asiantuntijaa ja eri alojen osaamista mukana tässä virtuaalisessa vaaliteltassa.

Koivumäen ja Valkeeniemen mukaan TAMKissa on erittäin pitkälle menevää asiantuntijuutta ja paljon osaamista eri aloilta kuten esimerkiksi liikenteestä, lasten ja nuorten hyvinvoinnista, kestävästä kehityksestä ja kiertotaloudesta.

Vararehtori Kirsi Viskari on koonnut TAMKista nämä asiantuntijat tähän projektiin mukaan, lisää Koivumäki.

Tampereen korkeakouluyhteisön, Yleisradion ja Tampereen kaupungin välille solmittiin viime vuoden lokakuussa 2020 strateginen kumppanuussopimus.

Se vahvistaa Ylen ja korkeakouluyhteisön yhteistyön aiempaa perinnettä, kertoo Valkeeniemi. Tausta-ajatuksena on se, että nämä kolme toimijaa ovat julkisen palvelun toimijoita ja kaikilla yhteinen pyrkimys lisätä demokratiaa, osallisuutta ja vuorovaikutusta. Tampere on sopivan kokoinen yksikkö, jossa uusia toimintamalleja voidaan kokeilla.

Lisätietoa

Ari Koivumäki, yliopettaja, Media Production, Media, musiikki ja taide, Tampereen ammattikorkeakoulu, ari.koivumaki [at] tuni.fip. 050 5909 312

Hannele Valkeeniemi, Medialaboratoriotuottaja, Yleisradio, hannele.valkeeniemi [at] yle.fi, p. 040 0496 475

Tampereella kokeillaan verkossa toimivaa vaalitelttaa vaalikeskusteluineen. Se on avoinna 31.5.–12.6.2021. Kysymykset ja keskustelut moderoidaan.

Seuraa uutisia myös Yle Pirkanmaan sivuilta:

Maailman suurin vaaliteltta on nyt auki Tampereella – Yle avasi verkkoon keskusteluhuoneita, joissa tamperelaiset, ehdokkaat ja asiantuntijat voivat kohdata | Yle Uutiset | yle.fi

Teksti: Arja Lundan

Kuva: Emmi Suominen