Uuden ECIU-yliopiston ilme henkii yhteistyön voimaa

Julkaistu 14.4.2020
ECIU_visu
ECIU-yliopisto on saanut oman visuaalisen ilmeen, joka tulee käyttöön kaikessa ECIU-verkoston ja ECIU-yliopiston viestinnässä ja markkinoinnissa. ECIU-yliopisto panostaa erityisesti tieteiden väliseen joustavaan koulutukseen, joka on räätälöity niin yhteiskunnan kuin opiskelijoidenkin tarpeisiin. Tässä ECIU-verkoston kehittämässä uraauurtavassa kolmevuotisessa pilottiprojektissa luodaan Euroopan laajuinen uusi koulutusmalli perinteisen tutkintopohjaisen mallin sijaan. Tavoitteena on muun muassa perustaa useita living lab -ympäristöjä, joissa tutkijat ja yritysten edustajat suunnittelevat ja valvovat yhteisiä hankkeita. Tarkoituksena on myös sisällyttää opintoihin niin sanotut mikrosuoritusmerkinnät sekä muita uudenlaisia osaamisen tunnustamisen tapoja.

12 yliopistoa sai aikaan onnistuneen lopputuloksen yhdessä

ECIU-yliopiston visuaalisen ilmeen on luonut liettualainen mainostoimisto Critical yhdessä Kaunasin teknillisen yliopiston ja ECIU:n muiden jäsenyliopistojen kanssa.‍ ‍ECIU-yliopiston yhtenäinen ja erottuva visuaalinen ilme selkeyttää uuden verkostomaisesti toimivan  yliopiston viestintää ja sen kohdentamista. Ilme perustuu ECIU-yliopiston perustana oleville rationaalisuuden, ennakkoluulottomuuden ja pitkäjänteisyyden arvoille.

Pikku_logo

– ECIU-yliopisto vie eurooppalaisen yliopistoyhteistyön uudelle tasolle tulevaisuudessa. Tavoitteena on perinteisen verkostoyhteistyön sijaan luoda pohja yhteiseurooppalaiselle yliopistolle. On alusta lähtien tärkeää, että meillä on uusi yhteinen ulkoasu ja brändi, joka tuo jo ennestään toisilleen tutut verkostotoimijat yhteen yhä kiinteämmin, korostaa Heli Harrikari, joka toimii ECIU:n projektin vastuullisena johtajana Tampereen yliopistossa.

– Uusi ilmeemme osoittaa osaltaan uuden vaiheen alkua. ECIU-yliopiston brändityö on myös esimerkki siitä, miten 12 yliopistoa sai aikaan onnistuneen lopputuloksen yhdessä. Tämä luo hyvää pohjaa ECIU-yliopistolle matkalla kohti kunnianhimoisia tavoitteita lähivuosina, Heli lisää.

ECIU-ylipiston logon tummansininen ja keltainen väri löytyivät myös yliopiston taustalla olevan ECIU verkoston ilmeestä, jonka tämä uusi yliopiston ilme korvaa. Keltainen ilmentää energisyyttä ja yrittäjähenkisyyttä, kun taas arvokas sininen tuo visuaalista tasapainoa ja ajattomuutta. Muodot, värit ja typografia yhdessä henkivät kasvusta, yhteistyön voimasta ja luovuudesta. Yksinkertaiset muodot ovat myös helposti sovitettavissa erilaisiin taustoihin ja medioihin.

– Visuaalinen ilme luotiin tiiviissä yhteistyössä ECIU:n markkinointi ja viestintä -tiimissä, joka koostuu kaikkien verkostossa mukana olevien yliopiston edustajista. Kokoonnuimme useamman kerran yhteisiin virtuaalisiin työpajoihin, joissa kävimme läpi tavoitteitamme ja arvoja sekä suunnittelimme brändin rakennusta ja sen toteuttamista monelta kannalta. Osallistumista keskusteluun ja päätöksentekoon helpotettiin erilaisilla työkaluilla ja äänestyksillä, sanoo viestinnän ja markkinoinnin asiantuntija Minna Puntila.

ECIU University

ECIU University brand identity