Työelämäprofessori Olli Seuri sai Suomen Kuvalehden journalistipalkinnon

Julkaistu 1.11.2019
Olli Seuri
Palkittu Olli Seuri työskentelee lukuvuoden 2019–2010 Tampereen yliopistossa journalistiikan työelämäprofessorina.
Journalistiikan työelämäprofessori Olli Seuri on saanut Suomen Kuvalehden journalistipalkinnon. Seuri on aiemmin työskennellyt Yleisradion Radio 1:n Ykkösaamussa ja Yleisradion asiaohjelmissa.

Seuri sai viime keväänä hän tunnustusta Ylen eduskuntavaalitenttien yhtenä vetäjistä. Hänet valittiin huhtikuussa Tampereen yliopiston journalistiikan työelämäprofessoriksi lukuvuodeksi 2019–2010. Seuri väitteli vuonna 2016 yhteiskuntatieteiden tohtoriksi journalistiikasta Tampereen yliopistossa.

Palkintoraadin mukaan Olli Seuri on rakentanut Suomen oloissa harvinaisen monipuolisen toimittajaprofiilin ja nostanut klassisen juontajan työn mallin ja haastattelun tekemisen vaatimukset uudelle tasolle.

Raati nosti esiin myös Seurin ansiot Totuuden jälkeen -teoksen tekijäryhmässä ja hänen podcast-sarjansa Avoin kysymys, jonka aiheena on haastattelun tekeminen.

Vuonna 1975 perustettu Suomen Kuvalehden journalistipalkinto jaettiin nyt 45. kerran. Palkintosumma on 10 000 euroa. Palkinto on Suomessa alan suurin ja vanhin.

Palkintolautakunnan puheenjohtajana oli Suomen Kuvalehden vastaava päätoimittaja Ville Pernaa. Jäseninä olivat kouluttaja, kirjoittaja Hanna Jensen, pääkirjoitustoimittaja Matti Kalliokoski, päätoimittaja Jouni Kemppainen, kirjailija Sirpa Kähkönen ja päätoimittaja Sirpa Puhakka.

Kuva: Jonne Renvall