Työelämän tutkimuspäivät: Reilu, toimeentuloon riittävä ja palkitseva työ kaikille!

Julkaistu 1.11.2019
ihmisiä tietokoneiden ääressä
Kansainvälinen työjärjestö ILO täyttää tänä vuonna 100 vuotta ja Työelämän tutkimuspäivät 2019 juhlistaa syntymäpäiväsankaria teemalla Reilu, toimeentuloon riittävä ja palkitseva työ kaikille! Tutkimuspäivien työryhmissä käsitellään muun muassa vastuullista johtamista, asiantuntijatyön aikakehyksiä ja -paineita sekä ammattiyhdistysliikkeen tulevaisuutta.

Työelämän tutkimuspäivät to – pe 7. – 8.11.
Tampereen yliopiston keskustakampuksella Päätalossa, Kalevantie 4

Pääpuhujina tapahtumassa ovat torstaina 7. marraskuuta presidentti Tarja Halonen klo 12.00 – 12.30 ja Roskilden yliopiston professori Jon Kvist klo 12.30 – 13.15.

Reilu, toimeentuloon riittävä ja palkitseva työ kaikille -teema haastaa osallistujia pohtimaan työelämän kiperiä kysymyksiä monipuolisesti. Reiluus työelämässä viittaa sekä juridiseen että psykologiseen sopimukseen ehdoista, joilla työtä tehdään.

Toimeentuloon riittävä työ viittaa keskeiseen yhteiskuntapoliittiseen kysymykseen työmarkkinoiden tarkastelussa. Toimeentuloa turvaavat järjestelmät eivät aina tunnista uusia ansainnan muotoja, jolloin keskeinen kysymys on, kuinka järjestelmiä kehitetään turvaamaan toimeentulo kaikissa elämäntilanteissa.

Palkitseva työ on osaamista hyödyttävää ja kehittävää, tyydytystä antavaa työtä. Se palkitsee niin työntekijöitä kuin työnantajiakin, sillä motivoitunut työntekijä on hyvä työntekijä. Pohjoismaisissa työelämäsuhteissa ja -käytännöissä työnantaja-työntekijä -kumppanuus on tuottanut hyviä tuloksia. Tämä myönteinen kehitys edellyttää jatkossakin aktiivista otetta ja tutkimusperäistä yhteistyötä.

Perjantaina 8.11. klo 10.55. – 12.20 paneelikeskustelun aiheena on Toimeentulon tasa-arvo. Panelisteina ovat dekaani Juho Saari Tampereen yliopistosta, tutkimuspäällikkö Susan Kuivalainen Eläketurvakeskuksesta ja tutkijatohtori Paula Koskinen Sandberg Tampereen yliopistosta. Paneelin puheenjohtajana toimii johtaja Jaakko Kiander Eläketurvakeskuksesta.

Tuloerot ovat kasvaneet tasaisesti niin Suomessa kuin muissakin länsimaissa. Ilmiötä on selitetty työn vaativuuden lisäksi alakohtaisilla palkkaeroilla, työntekijöiden sukupuolella ja etnisellä taustalla. Tulojen määräytyminen liittyy yleisimmin palkkatasoon, jolla on kumulatiivisia vaikutuksia eläkekertymään ja muihin ansiosidonnaisiin tuloihin.

- Epätyypillisissä työsuhteissa tulot saattavat jäädä reilusti alle minimitoimeentulon tai niiden epäsäännöllisyys hankaloittaa talouden ja elämän suunnittelua. Tuloerot osuvat pienituloisiin ihmisiin toimeentulon ongelmina, mutta niillä on myös yhteiskunnallisesti merkittäviä seurauksia, kuten syrjäytyminen, eläkeläisköyhyys ja lapsiperheiden köyhyys, toteaa dosentti Arja Haapakorpi Tampereen yliopiston Työelämän tutkimuskeskuksesta.

Työelämän tutkimuspäivät 2019 ja ohjelma verkossa

Lisätietoja:
Dosentti Arja Haapakorpi, ohjausryhmän puheenjohtaja, 050 318 2333, arja.haapakorpi [at] tuni.fi

TAMPEREEN YLIOPISTON TIEDOTE 1.11.2019