Työelämän tunnetaitoja voi harjoitella pelaamalla

Julkaistu 25.11.2019
Juho Hamarin tutkimusryhmä
Professori Juho Hamarin (toinen vas.) tutkimusryhmä tutkii työelämän tunnetaitojen pelillistämistä. Vasemmalla Mikko Salminen, oikealla Lobna Hassan ja Simo Järvelä. Tutkimusryhmään kuuluu myös Mila Bujić.
Tampereen yliopiston pelillistämisen professori Juho Hamarin johtama ryhmä sai Liikesivistysrahastolta 200 000 euron apurahan GAMEMORG-hankkeeseen, jossa tutkitaan ja kehitetään työelämän tunnetaitoja muun muassa pelillistämisen keinoilla.

– Hankkeessa valjastetaan monta eri tutkimuslinjaamme tämän tärkeän aiheen ympärille, kuten peli ja pelillistämistutkimus, organisaatiotutkimus, virtuaalitodellisuuden tutkimus sekä tunteiden teknologian välitteisyyden tutkimus, Hamari kertoo.

Pelien uskotaan olevan omiaan kehittämään saumatonta yhteistyötä, joka voi jättää jälkensä pelien ulkopuolelle myös työelämään.

Nyt saadun apurahan avulla on tarkoitus tutkia entistä kontrolloidummin tätä ilmiötä ja kehittää menetelmiä ja toimintaperiaatteita, joita voitaisiin ottaa oikeasti käyttöön yrityksissä.

– Hanke liittyy laajempaan kehityssuuntaan siitä, miten työ ja viihteellisyys ovat alati lähentymässä. Työpaikkojen kulttuuri ja yhteistyö alkavat muuttua pelinomaisiksi samaan aikaan, kun työstä on tullut enemmän muuhun elämään limittäytyvä osa, Hamari sanoo.

Nyt käynnistyvä tutkimus on kolmivuotinen hanke, jossa tehostetaan työelämän yhteistyötilanteita ja vuorovaikutusta kehittämällä tunnetaitoja, muun muassa toisten sekä omien tunteiden tunnistamista ja käsittelyä. Hankkeessa hyödynnetään virtuaalitodellisuuden ympäristöjä, roolipelaamisen menetelmiä ja psykofysiologisia mittauksia.