Tutkimusta tuben täydeltä

Julkaistu 13.7.2021
HeikkiHeikkilä. Tutkija.
Kevään mittaan Tampereen yliopistossa on ilmestynyt suuri määrä videoita, joilla eri alojen tutkijat ja uudet professorit esittelevät tutkimustaan. Tutustu ja löydä mielenkiintoisia näkökulmia!

Miten rakennetaan yhdessä kestävää maailmaa? Yli 30 Tampereen yliopiston tutkijaa eri aloilta vastaa reilun minuutin mittaisilla, napakoilla videoilla kysymyksiin siitä, mitä he tutkivat, mikä heitä motivoi ja mikä on heidän alansa seuraava suuri askel. Kestävyyden teemaa lähestytään yllättävistäkin näkökulmista.

Kestävän maailman rakentaminen ei ole vain kierrätystä ja päästöjen vähentämistä, vaan se voi olla myös pelillisyyden hyödyntämistä, kielten tutkimusta, laserien sovelluksia, nanofotoniikkaa, monikulttuurisuuden tutkimusta tai toimivia julkisia palveluita.

Videoita ilmestyi katsottaviksi Tampereen korkeakoulunyhteisön YouTube-kanavalle kevään mittaan ja nyt kaikki 33 ovat valmiina.

Aiemmin Tampereen yliopiston strategiassa nimetyistä neljästä perustutkimuksesta nousevasta alasta tehtiin laajemmat esittelyvideot, jotka löytyvät myös YouTubesta.

Toukokuussa joukko Tampereen yliopiston uusia, vuonna 2019–2020 aloittaneita professoreita sekä työelämäprofessoreita ja industry professoreita kaikista yliopiston tiedekunnista esittäytyi korkeakouluyhteisölle ja kaikille aiheista kiinnostuneille videoluennoilla. Noin 10-15 minuutin mittaisilla luennoilla professorit esittelevät tutkimustaan ja omaa tutkimusalaansa.

Uusiin professoreihin voi tutustua verkkosivustolla ja luennot löytyvät myös YouTube-kanavalta.