Tutkimushankkeesta lisätietoa koronaviruksen leviämisestä ilmateitse

Julkaistu 21.9.2020
koronavirus
Tampereen yliopisto, VTT ja THL aloittavat tutkimuksen, jossa selvitetään koronaviruksen leviämistä ilmateitse ja tuetaan leviämistä estävien ratkaisujen kehittämistä. Tutkimuksen tulokset valmistuvat alkuvuodesta 2021.

Koronaviruksen leviämisestä ilmassa erilaisissa olosuhteissa ei tiedetä tarpeeksi. Uusin tutkimustieto osoittaa, että koronavirus voi levitä ilmassa leijailevien aerosolien avulla ja tarttua ilmalevitteisesti. Tämän ilmavälitteisen reitin merkitys COVID-19:n leviämiseen väestössä on vielä epäselvä. Lisää tutkimusta tarvitaan, jotta ilmavälitteisyyden rooli pandemiassa selvitetään. Yskäisyn pisarat kuivuvat nopeasti, mutta jäljelle jääneet pienet hiukkaset voivat jäädä leijailemaan ilmaan jopa tuntien ajaksi. Uudessa monialaisessa tutkimuksessa tuotetaan tietoa leviämisen estämiseen tähtäävien toimintatapojen ja tekniikoiden, kuten ilmanvaihdon, suodatuksen ja dataratkaisujen, kehittämiseksi.

– Tuomme suomalaisille yrityksille tutkimustietoa uusien menetelmien ja ratkaisujen kehittämiseksi. Uusi tieto auttaa myös yhteiskunnan pitämisessä auki lisäämällä tietoa siitä, millaisia kohdennettuja ilmanvaihdon ja –suodatuksen menetelmiä ja toimenpiteitä kannattaa käyttää taudin leviämisen estämiseksi. Samoilla ratkaisuilla voidaan vähentää myös pienhiukkasten muita terveysvaikutuksia ja ehkäistä tulevia epidemioita, erikoistutkija Aku Karvinen VTT:ltä kertoo.

– Hankkeen tarkoituksena on kehittää tieteelliseen näyttöön ja osaamiseen perustuvia soveltavan tutkimuksen ja kehittämisen työkaluja sekä samalla valmistautua laajempaan tutkimukselliseen yhteistyöhön. Siihen toivomme erityisesti vahvaa elinkeinoelämän osallistumista, apulaisprofessori Topi Rönkkö Tampereen yliopiston aerosolifysiikan laboratoriosta lisää.

Hankkeessa Tampereen yliopisto, VTT ja THL yhdistävät tutkimusosaamisensa liittyen esimerkiksi ilmalevitteisyyden simulointimenetelmiin, hiukkasten ja pisaroiden koostumuksen ymmärtämiseen ja virusten havainnointiin tarvittaviin mittausmenetelmiin. VTT:n pitkäjänteisesti kehittämiin simulointimenetelmiin yhdistetään hankkeessa Tampereen yliopiston osaaminen aerosolien muodostumisesta ja kulkeutumisesta sekä tietoa hankkeessa toteutettavista kokeellisista tutkimuksista. THL tutkii hankkeessa virusten mittausmenetelmiä ja mittaa viruksia suoraan ilmasta. Hanke luo siten kattavan osaamispohjan ja tutkimuksellisia työkaluja, joita voidaan käyttää myöhemmin sekä tieteellisessä tutkimuksessa että elinkeinoelämään liittyvissä kehityshankkeissa.

Business Finland tukee tutkimusta noin 300 000 euron rahoituksella. Hankkeen tutkimusorganisaatiot, Business Finlandin tukema sisäilmaekosysteemi IAQe ja alan muut toimijat muodostavat verkoston, joka vastaa jatkossa tutkimuksen esiin nostamiin haasteisiin ja tukee yrityksiä kansainvälisesti kilpailukykyisten ratkaisujen kaupallistamisessa ja viemisessä käytäntöön.

Lisätietoja:
Tampereen yliopisto, Topi Rönkkö, apulaisprofessori, puh. 040 198 1019, topi.ronkko [at] tuni.fi

VTT, Aku Karvinen, erikoistutkija. puh. 040 510 2142, aku.karvinen [at] vtt.fi
THL, Martin Täubel, puh. 029 524 6466, martin.taubel [at] thl.fi
Tamlink Oy / Sisäilmaekosysteemi (IAQe), Jari Erkkilä, puh. 040 513 6917, jari.erkkila [at] tamlink.fi