Tutkimus: Syndekaani-4-proteiini säätelee syövän kasvulle ja verkkokalvosairauksille keskeisen uudisverisuonituksen syntyä

Julkaistu 26.3.2021
kaaviossa havainnollistetaan syndekaani-4:n vaikutusta. Kaavio: Tero Järvinen ja Hannele Uusitalo-Järvinen
Tärkein uudisverisuonia kasvattava kasvutekijä on verisuonitekijä (VEGFA). Tamperelaistutkijat osoittavat kansainvälisessä yhteistyötutkimuksessa, että syndekaani-4-proteiinia tarvitaan VEGFAn aiheuttaman uudisverisuonituksen syntyyn sekä syövässä että verkkokalvon sairauksissa. Syndekaani-4 toimii säätelemällä VE-kadheriini-proteiinin toimintaa. VE-kadheriini on keskeinen proteiini verisuonten uudismuodostukselle ja säätelee verisuonten läpäisevyyttä.
Syöpäkasvain saa tarvitsemansa hapen ja ravinteet verisuonten uudismuodostuksen eli angiogeneesin avulla. Myös useissa verkkokalvosairauksissa verisuonet alkavat kasvaa hapen puutteen takia hallitsemattomasti, mikä johtaa hoitamattomana näön menetykseen. Tähän asti on uskottu, että solukalvon heparaanisulfaatti-proteoglykaanit osallistuvat verisuonten uudismuodostusta stimuloivien kasvutekijöiden, kuten verisuonikasvutekijän sitoutumiseen soluihin. Tamperelaistutkijoiden tuore tutkimus muuttaa nyt tätä mallia ja avaa mahdollisuuksia uusiin hoitoihin.

Queen Mary University of Londonin johtamassa yhteistutkimuksessa, johon osallistuivat Tampereen yliopiston ja yliopistollisen sairaalan sekä maailman johtavan silmäsairaalan, brittiläisen Moorsfieldin tutkijat, osoitetaan, että heparaanisulfaatteihin kuuluvan syndekaani-4-proteiinin puutos estää uudisverisuonituksen synnyn sekä syövässä että verkkokalvosairauksissa.

Lisäksi kansainvälinen tutkimusryhmä osoittaa, että syndekaani-4-proteiini säätelee verisuonten läpäiseväisyyttä kontrolloivan VE-kadheriinin toimintaa.

Amerikan sydänyhdistyksen Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology -lehdessä (ATVB), julkaistu tutkimus on valittu lehden kuukauden tutkimukseksi.

— Osoitamme tutkimuksessa, että syndekaani-4 liittyy hyvin selektiivisesti pahanlaatuisten sairauksien, kuten syövän ja verkkokalvosairauksien aiheuttamaan verisuonten uudismuodostukseen, toteaa professori Tero Järvinen Tampereen yliopistosta.

—Tutkimushavaintomme avaa nyt uusia mahdollisuuksia kehittää vielä spesifisempiä hoitomuotoja estämään verisuonten uudismuodostusta, joka on keskeinen tekijä useissa sairauksissa, Järvinen kertoo.

Verisuonikasvutekijää estäviä lääkeaineita käytetään yleisesti syövän hoidossa ja ne ovat mullistaneet myös verkkokalvosairauksien hoidon. Valitettavasti potilaat kehittävät niitä kohtaan resistenssin, joka liittyy lääkkeiden vaikutusmekanismiin. Nykyiset lääkeaineet tappavat uudissuonet, mikä johtaa sairaassa kudoksessa hapenpuutteeseen ja uusien, herkästi vuotavien uudissuonten syntyyn kudoksen hapenpuutetta paikkaamaan.

— Osoitamme, että syndekaani-4 säätelee verisuonikasvutekijän toimintaa vasta reseptoriin sitoutumisen jälkeen ja se säätelee selektiivisesti uudissuonten läpäisevyyttä, kertoo TAYS Silmäsairaalan ylilääkäri Hannele Uusitalo-Järvinen.

— Tämä havainto viittaa siihen, että on mahdollista kehittää uuden sukupolven lääkkeitä, jotka olisivat vielä selektiivisempiä kuin nykyiset lääkeaineet. Nämä lääkeaineet eivät tuhoaisi uudissuonia, vaan stabilisoisivat vuotavat verisuonet.

— Diabetesta sairastavilta potilailta kerätyillä näytteillä pystyimme osoittamaan kuvaamamme mekanismin olevan aktiivinen retinopatiaa sairastavilla potilailla, kertoo Uusitalo-Järvinen.

Giulia De Rossi, Maria Vähätupa, Enrico Cristante, Samantha Arokiasamy, Sidath E. Liyanage, Ulrike May, Laura Pellinen, Hannele Uusitalo-Järvinen, James W. Bainbridge, Tero A.H. Järvinen, James R. Whiteford:  Pathological Angiogenesis Requires Syndecan-4 for Efficient VEGFA-Induced VE-Cadherin Internalization. Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology 2021;41:1374–1389.

Lisätietoja:
Professori Tero Järvinen, tero.jarvinen [at] tuni.fi,
Tampereen yliopisto (TAU)
Ylilääkäri Hannele Uusitalo-Järvinen, hannele.uusitalo-jarvinen [at] tuni.fi, TAYS Silmäsairaala

TAMPEREEN YLIOPISTON TIEDOTE 26.3.2021