Tutkimus: Pitkittynyt enterovirusinfektio liittyy tyypin 1 diabetekseen johtavan prosessin käynnistymiseen

Julkaistu 10.12.2019
Coxsackie B viruksia elektronimikroskoopilla kuvattuna (kuva: Varpu Marjomäki, Jyväskylän yliopisto, ja Minna Hankaniemi, Tampereen yliopisto)
Coxsackie B -viruksia elektronimikroskoopilla kuvattuna. Kuva: Varpu Marjomäki, Jyväskylän yliopisto, ja Minna Hankaniemi, Tampereen yliopisto.
Pitkittyneen enterovirusinfektion ja tyypin 1 diabetekseen johtavan autoimmuuniprosessin välissä on yhteys, kertovat Environmental Determinants of Diabetes in the Young (TEDDY) –tutkimuksen uudet tulokset. Lisäksi varhainen adenovirus C -infektio näytti tarjoavan suojaa autoimmuniteetilta. Kansainvälisen tutkimuksen tulokset julkaistiin äskettäin Nature Medicine -lehdessä 4. joulukuuta.

- TEDDY-tutkimuksen havainnot virusten vaikutuksista autoimmuuniprosessin käynnistymiseen avaavat täysin uusia mahdollisuuksia jatkotutkimuksille, joiden avulla pyritään kehittämään keinoja autoimmuuniprosessin ja diabeteksen ehkäisyyn ainakin osassa tapauksista, kertoo professori Heikki Hyöty Tampereen yliopistosta.

Hyöty on yksi suomalaisista tutkimukseen osallistuneista tutkijoista.

Virusten on kauan epäilty osallistuvan tyypin 1 diabeteksen kehittymiseen, mutta syy-seuraussuhdetta ei ole pystytty varmistamaan. Suomalaiset tutkijat yhdessä laajan kansainvälisen TEDDY-tutkimuksen verkoston kanssa pyrkivät selvittämään tätä yhteyttä analysoimalla näytteitä, jotka kerättiin lapsilta, joilla oli lisääntynyt riski sairastua tyypin 1 diabetekseen ja joita seurattiin usean vuoden ajan.

- Tyypin 1 diabetes ilmaantuu, kun immuunijärjestelmä tuhoaa insuliinia tuottavat haiman beetasolut. Insuliini on hormoni, joka säätelee kehon verensokeria. Ilman sitä keho ei pysty ylläpitämään normaalia verensokeritasoa, mikä johtaa tyypin 1 diabeteksen puhkeamiseen, kertoo yksi tutkimuksen tekijöistä, professori Richard Lloyd Yhdysvalloissa Texasin Houstonissa toimivasta Baylor College of Medicine -yliopistosta.

Diabeteksen puhkeamiseen on useita syitä

- Vuosien tutkimus on osoittanut, että tyypin 1 diabetes on monimutkainen ja heterogeeninen, ja sen puhkeamiseen voi johtaa useampi eri tekijä, kertoo julkaisun pääkirjoittaja, professori Kendra Vehik University of South Florida -yliopistosta.

- Tyypin 1 diabetes diagnosoidaan yleensä lapsilla, teini-ikäisillä ja nuorilla aikuisilla, mutta sitä edeltävä autoimmuuniprosessi alkaa usein hyvin varhaisessa iässä.

TEDDY-tutkimuksessa analysoitiin viromia eli kaikkia tunnettuja viruksia tuhansista ulostenäytteistä, jotka oli kerätty sadoista lapsista heidän syntymästään lähtien. Tavoitteena oli tunnistaa autoimmuuniprosessin käynnistymiseen liittyviä viruksia. Coxsackie B -virus on enterovirus, joka on liitetty tyypin 1 diabetekseen aiemminkin, mutta nykyiset tulokset osoittivat lisäksi, että infektion kulku on poikkeava. Autoimmuuniprosessin käynnistymiseen liittyvät infektiot olivat pitkittyneitä, jolloin virusta erittyi ulosteisiin yli 30 päivän ajan.

Pitkäaikainen enterovirus voi merkitä autoimmuuniprosessin kehittymistä

- Enterovirukset ovat hyvin yleisiä, ja aiheuttavat muun muassa kuumetta, kurkkukipua, ihottumaa ja pahoinvointia. Kaikki viruksen saaneet eivät kuitenkaan sairastu diabetekseen, Vehik kertoo.

- Vain pieni osa lapsista, jotka saavat enteroviruksen, kehittää autoimmuunivasteen beeta-soluja vastaan. Niillä, joiden infektio kestää kuukauden tai kauemmin, on suurempi riski.

Pitkäaikainen enterovirusinfektio voi olla siis merkki siitä, että autoimmuuniprosessi saattaa kehittyä.

Haiman beeta-solut ilmentävät solun pintaproteiinia, jonka avulla Coxsackie B -virukset voivat kiinnittyä solun pintaan. Tutkijat havaitsivat, että lapsilla, joilla on erityinen geneettinen variantti tätä virusreseptoria, on suurempi riski kehittää autoimmuuniprosessi beeta-soluja kohtaan.

- Tämä on ensimmäinen kerta, kun tässä virusreseptorissa tapahtuva muutos on liitetty autoimmuuniprosessin riskiin, Vehik kertoo.

Adenovirus C  saattaa suojata autoimmuuniprosessilta

Toinen uusi havainto oli, että varhaiseen adenovirus C -infektioon, joka aiheuttaa hengitystieinfektioita, liittyi pienempi autoimmuniteetin riski. Jatkotutkimuksia tarvitaan selvittämään, suojaako adenovirus C -infektio autoimmuuniprosessin kehittymiseltä. Adenovirukset käyttävät samaa beeta-solun reseptoria kuin Coxsackie B -virukset, mikä saattaa tarjota yhden vihjeen tämän yhteyden selvittämiseen.

Autoimmuuniprosessin ja tyypin 1 diabeteksen kehitykseen vaikuttavista tekijöistä tunnetaan vasta osa, mutta TEDDY-tutkimus pyrkii tunnistamaan niitä lisää. Tutkijat pyrkivät saamaan käsityksen tyypin 1 diabetekseen liittyvistä altistumisista tutkimalla näytteitä, jotka on kerätty ennen autoimmuuniprosessin kehittymistä aina 3 kuukauden iästä alkaen. Tavoitteena on kehittää keinoja taudin estämiseen tai viivästyttämiseen.

Tutkimukseen osallistuneet tutkijat ja tutkimuslaitokset

TEDDY-tutkimus

The Environmental Determinants of Diabetes in the Young (TEDDY) -tutkimus on pitkittäinen, monikansallinen tutkimus, jossa tutkitaan tyypin 1 diabeteksen geneettisiä ja ympäristöperäisiä syitä. Tutkimuksessa seurataan syntymästä aina 15 vuoden ikään asti lapsia, joilla on lisääntynyt geneettinen riski sairastua tyypin 1 diabetekseen. Tutkimukseen osallistuu kuusi kliinistä keskusta Yhdysvalloissa ja Euroopassa.

TEDDY-tutkimusta rahoittavat the National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases (NIDDK), National Institute of Allergy and Infectious Diseases (NIAID), Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development (NICHD), National Institute of Environmental Health Sciences (NIEHS), Centers for Disease Control and Prevention (CDC) ja JDRF.

Lisätietoja:
Professori Heikki Hyöty, heikki.hyoty [at] tuni.fi