Tutkimus pääosassa Johtajuussymposiumin akateemisella kanavalla

Julkaistu 6.9.2021
viitekuvassa Johtajuussymposiumin mainostaulu
Tietojohtamisen, turvallisuustutkimuksen ja kestävän kehityksen erityisaiheet ja tutkimustulokset ovat esillä Johtajuussymposiumin akateemisella Zoom-kanavalla keskiviikkona 8. syyskuuta.

— Akateemiset teemasessiot tuovat Johtajuussymposiumiin uuden keskustelufoorumin, toteaa symposiumin johtaja, kehitysjohtaja Harri Talonen.

Kuudessatoista sessiossa käsitellään muun muassa dataa ja johtamista, suomalaisen terveydenhuollon resilienssiä ja kriisivalmiutta, paloturvallisuutta, kyberturvallisuutta sekä kierto- ja biotaloutta.

Puhujat ovat Tampereen korkeakouluyhteisöstä ja muun muassa Poliisiammattikorkeakoulusta, muista yliopistoista ja valtion tutkimuslaitoksista. Järjestelyissä ovat olleet mukana Business Tampere ja Pirkanmaan turvallisuusklusteri.

Kaksi tapaa varautua odottamattomaan

Suomalaisen terveydenhuoltojärjestelmän resilienssiä ja kriisivalmiutta käsittelevässä sessiossa puhuva post doc -tutkija, tekniikan tohtori Ossi Heino kertoo varautumisesta odottamattomiin tapahtumiin. Heino työskentelee Muutosjoustavuus, kriisivalmius ja huoltovarmuus suomalaisessa terveydenhuoltojärjestelmässä -tutkimushankkeessa.

— Onko meillä kykyä varautua siihen, että asiat yllättävät meidät uudestaan, Heino kysyy.

— Koronan kohdalla voitiin huomata, että varautumissuunnitelmamme eivät olleet juuri koronan kaltaiseen kriisiin sopivia. Emme olleet osanneet suunnitella juuri tällaista ja tulimme siten yllätetyiksi.

Ajatellaan, että tähän puutteeseen tulisi reagoida päivittämällä suunnitelmiamme niin, että ne vastaisivat koronan aikana saatuja kokemuksia. Mutta tulemmeko tällöin yhtään paremmin varautuneeksi siihen, että jokin uusi uhka yllättää jatkossa?

—Nähdäkseni meidän tulisi myös kehittää kykyjä, jotka eivät ole riippuvaisia saatavilla olevista suunnitelmista. Kykymme tietää ja ennakoida tulevaa on rajallista, ja juuri siihen kannattaisi varautua.

Kanavaa voi seurata reaaliajassa

Tietojohtamisen professori Nina Helander kertoo samassa sessiossa tiedolla johtamisesta terveyskriiseissä. Tutkija, LL Soila Karreinen kysyy, mitä terveydenhuollon johtajilta odotetaan ja dosentti Pauli Rautiainen pohtii, olisiko pandemialaki helpottanut koronakriisin hallintaa. Sessiota johtaa tenure track- tutkija Liina-Kaisa Tynkkynen.

Akateemisen kanavan tapahtumat lähetetään suorana Johtajuussymposiumin prospectum-alustalla.

Ensimmäinen tunnin mittainen teemasessio alkaa klo 10.30. Sessioiden välillä on puolen tunnin tauko.