Tutkimus maahanmuuttajista synnytti absurdin näytelmän

Julkaistu 21.9.2020
Suksitango/ Kuva: Anita Parri
Suksitango-näytelmän maahanmuuttajat Ilaria Tucci (vas.), Silver Sepp ja Anna Haukka seikkailevat Suomi-nimisessä maassa.
Yliopistotutkimus ja teatteritaide kohtaavat toisensa Suksitango-näytelmässä, joka pohjautuu Tampereen yliopiston tutkimushankkeen tuloksiin.

Esitys on osa Dialogisuutta rakentamassa -hanketta, joka tutkii maahanmuuttajien suhdetta kotimaahansa, suomalaisiin ja muihin maahanmuuttajaryhmiin.

Ohjaaja-käsikirjoittaja Jukka Toivonen sanoo, että maahanmuuttajien silmin katsottuna todellisuus Suomessa näyttäytyy absurdina eivätkä ihmiset ymmärrä, millaiseen maahan he ovat tulleet.

– Suomalaiset ovat tässä näytelmässä aika sketsinomaisia hahmoja, mutta ei ole tarkoitus tehdä mitään sketsiviihdettä vaan näyttää se absurdius, mitä uuteen paikkaan tulija kokee, Toivonen kertoo.

Maahanmuuttajista puhutaan Suomessa usein otsa rypyssä ja sivistyssanojen suojassa. Toivonen lähestyy vakavaa aihetta huumorin kautta.

– Tällaisesta aiheesta puhuttaessa ruvetaan yleensä vakavoitumaan ja puhumaan niin, että sitä eivät enää tunnista muut kuin puhujat itse, Toivonen sanoo.

Suksitango-näytelmä lähtee liikkeelle maahanmuuttajien tunnekokemuksesta.

– Tavoitteena on kuvata se tunne, joka näyttäytyy sellaisena, että sille tekisi mieli nauraa mutta ei uskalla.

Tutkijat puhuvat eri kieltä kuin teatteriväki

Suksitango-näytelmän tekotapa on poikkeuksellinen, sillä se on syntynyt osana maahanmuuttajiin liittyvä, Koneen Säätiön rahoittamaa tutkimushanketta.

Ohjaaja-käsikirjoittaja Jukka Toivonen sanoo, että lähtökohta on ollut vaikea, koska tutkimus ja tutkijat puhuvat eri kieltä kuin teatterintekijät.

– Yhteensovittamisessa oli tekemistä. Piti filtteröidä se tutkimus teatterimaailmaan sopivaksi ja ottaa vähän isommalta kantilta tutkijoiden johtopäätökset, Toivonen sanoo.

Oma hankaluutensa syntyi siitäkin, että tutkimus ei ole vielä valmis. Tutkijoiden väliarviot asettuivat Toivosen mukaan näytelmään kuitenkin lopulta aika hyvin, kun heidän kielensä saatiin käännettyä teatterin kielelle. Tietävästi aiemmin ei vastaavaa tutkijoiden ja teatteriväen yhteistyötapaa ole kokeiltu.

– Tässä oli etukäteen toisiinsa sopimattomia asioita, joten aika lailla opiskeluahan tämä on ollut. Ei ole mikään helppo tie kääntää tutkimusta tähän suuntaan. Tai voisi sanoa, että nämä menevät limittäin ja lomittain, Toivonen sanoo.

Teatterintekijät ottivat vapauksia suhteessa tutkimukseen, sillä pelkät tutkimustulokset eivät riittäneet näytelmäksi. Lopputulos on yhdistelmä teatteriväen ja yliopistotutkijoiden työn tuloksista.

Juonellinen tarina maahanmuuttajista

Suksitango on Suomeen muuttaneiden naisten matkaseikkailu. Italialainen Francesca (Ilaria Tucci) ja venäläinen Irina (Anna Haukka) yrittävät sopeutua uuteen elämäänsä maassa, jonka tavat tuntuvat hämmentäviltä ja oudoilta.

– Tämä on juonellinen tarina maahanmuuttajista Suomessa ja kokonainen draama, jossa on sketsimäisiä ja karikatyyrimäisiä hahmoja, Toivonen kuvailee.

Suksitango esitetään Teatteri Telakalla kuudesti 23.9. –29.10.

Teksti: Heikki Laurinolli
Kuva: Anita Parri