Hyppää pääsisältöön
Tiedote | Tutkimus

Tutkimus esittää suosituksia kuntayhtiöiden hallitusten asiantuntemusvaatimusten täyttämiseksi

Julkaistu 24.10.2025
Tampereen yliopisto
Veikko Vahtera ja Janne Ruohonen.
Professorit Veikko Vahtera ja Janne Ruohonen.Kuva: Jonne Renvall
Tampereen yliopiston tutkimushankkeessa syvennyttiin kuntayhtiöiden asiantuntemusvaatimuksen sisältöön, soveltamisalaan ja tosiasialliseen soveltamiseen kunnissa. Suomessa on yli 2 000 kuntayhtiötä, ja niillä on keskeinen rooli kuntapalveluiden tuottajina ja osingonmaksajina. Vaikka myönteistä kehitystä hallitusvalintojen valmistelussa on tapahtunut, tuoreessa tutkimuksessa yli puolessa kunnista ei erikseen arvioida kuntalain asiantuntemusvaatimuksen täyttymistä. Tutkimuksessa esitetään useita käytännön toimintasuosituksia siihen, miten hallitusten valintaprosesseja tulisi parantaa asiantuntemusvaatimuksen täyttämiseksi. Lisäksi ehdotetaan säännöksen soveltamisalan laajentamista.

Kuntalain mukaan kunnan tytäryhteisön hallituksen kokoonpanossa on otettava huomioon yhtiön toimialan edellyttämä talouden ja liiketoiminnan asiantuntemus.

Kuntalakia uudistettaessa vuonna 2015 lainsäätäjän tahtona oli parantaa kuntakonsernin omistajaohjausta. Yksi tärkeimmistä omistajaohjaussäännöksistä on kunnan tytäryhteisön hallituksen asiantuntemusvaatimus. Säännös on kuntien omistajaohjausta koskeva ja velvoittava määräys. 

Tuoreessa Tampereen yliopiston tutkimuksessa syvennytään hallituksen asiantuntemusvaatimuksen sisältöön ja tarkoituksenmukaisuuteen sekä mahdolliseen tarpeeseen muuttaa asiantuntemusvaatimuksen soveltamisalaa. Osana tutkimusta on toteutettu kaksi laajaa kyselytutkimusta: 1) kuntien omistajaohjauksesta vastaaville viranhaltijoille ja 2) kuntayhtiöiden hallitusten puheenjohtajille. 

Tutkimuksessa on annettu kunnille toimintasuosituksia asiantuntemusvaatimuksen varmistamiseksi hallitusvalintojen yhteydessä. 

Asiantuntemusvaatimuksen sisällöstä

Asiantuntemusvaatimus on kollektiivinen vaatimus, jonka mukaan kunnan tytäryhteisön hallituksen tulee kokonaisuutena täyttää kuntalain asiantuntemusvaatimus. Jokaisen hallituksen jäsenen ei siis tarvitse täyttää asiantuntemusvaatimusta yksilönä, kunhan hallituskokoonpano on riittävän asiantunteva. 

Tutkimuksen mukaan kuntalain kollektiivinen asiantuntemussäännös on riittävä ja tarkoituksenmukainen, eikä asiantuntemusvaatimusta tule tiukentaa esimerkiksi edellyttämällä hallituksen jäseniltä yksilökohtaista osaamista. Yksilökohtainen vaatimus aiheuttaisi varsinkin pienille kuntayhtiöille tarpeettomia hallinnollisia kustannuksia. 

Tutkimushankkeen mukaan kunnan tytäryhteisön hallitukseen ei kuitenkaan ole tarkoituksenmukaista valita sellaisia jäseniä, joilla ei ole minkäänlaista kuntayhtiön hallitustyön kannalta merkityksellistä osaamista. Tutkimushankkeessa tunnistettiin, että kunnat voivat halutessaan määrätä kuntalain asiantuntemusvaatimusta tiukemmista yhtiökohtaisista asiantuntemusvaatimuksista kunnan käytössä olevien omistajaohjauskeinojen, kuten yhtiöjärjestys- tai konserniohjemääräyksen avulla.

Pitäisikö asiantuntemusvaatimuksen soveltamisalaa laajentaa?

Asiantuntemusvaatimusta sovelletaan vain kunnan tytäryhteisöihin, eli sen soveltamisalan ulkopuolelle jäävät sellaiset täysin kuntaomisteiset yhtiöt, joissa yhdenkään kunnan omistusosuus ei ylitä 50 prosenttia. Tutkimushankkeen mukaan säännöksen soveltamisalaa olisi tarkoituksenmukaista laajentaa myös sellaisiin kuntaomisteisiin yhtiöihin, jotka eivät ole minkään kunnan tytäryhteisöjä, mutta joista kunnat omistavat kokonaisuudessaan enemmistön eikä yhtiössä ole yksityistä omistusta.

Ongelmat liittyvät kuntien puutteellisiin soveltamiskäytäntöihin

Vaikka asiantuntemusvaatimusta voidaan sisällöltään pitää asianmukaisena, sen soveltamisessa on joissain kunnissa edelleen puutteita. Kuntalain asiantuntemusvaatimus ei ole suositus, vaan kuntia velvoittava säännös. Silti yli puolessa kyselytutkimukseen vastanneista viranhaltijoista totesi, että asiantuntemusvaatimuksen täyttymistä ei erikseen arvioida kunnissa. Lisäksi 70 % viranhaltijoista pitää oman kuntansa hallitusvalintamenettelyä ongelmallisena asiantuntemusvaatimuksen täyttymisen näkökulmasta. 

Yli 9/10 kunnassa luottamushenkilöt päättävät, miten kuntayhtiöiden hallituspaikat täytetään, mikä korostaa poliittisten nimitysten roolia. Viranhaltijoiden velvollisuus on valmisteluvaiheessa tuoda esiin, mitkä ovat tytäryhteisöjen hallitusvalintojen reunaehdot. Tällöin tulisi päätöksentekijöille muistuttaa paitsi tasa-arvolain, myös kuntalain asiantuntemusvaatimuksen velvoittavuudesta. 

– Säännös on ollut voimassa kohta kymmenen vuoden ajan. Myönteistä kehitystä hallitusvalintojen valmistelussa on tapahtunut, mutta monissa kunnissa on vielä paljon tehtävää valintamenettelyjen parantamiseksi, painottaa yritysoikeuden professori Janne Ruohonen.

– Asiantuntemukseen kannattaa kuitenkin panostaa, sillä tehokkaasti toimiva kuntayhtiö vastaavasti tuottaa kunnalle ja kuntalaisille lisäarvoa taloudellisen hyödyn laadukkaiden palvelujen tuottamisen kautta, yritysjuridiikan professori Veikko Vahtera toteaa.

Tutkimushanketta johtaneiden professorien mukaan melko pienellä panostuksella hallitusvalintojen kehittämiseen kuntayhtiöiden hallituksiin valittavien jäsenten asiantuntemusta olisi mahdollista nostaa. 

Tutkimus on laadittu Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnassa, yritysjuridiikan ja vero-oikeuden tutkimusryhmässä.

Toimintasuosituksia asiantuntemuksen varmistamiseksi

Käytännön soveltamisongelmia varten tutkimuksessa on annettu kunnille toimintasuosituksia, joiden avulla asiantuntemusvaatimus voidaan ottaa aiempaa paremmin huomioon. Toimintasuositukset liittyvät seuraaviin osa-alueisiin:

I Kunkin kuntayhtiön kohdalla tehtävä taustaselvitys

  • Kuntayhtiön tosiasiallisen toimialan määritteleminen
  • Kuntayhtiön hallituksen jäsenmäärä eli hallituksen koko
  • Hallitusjäsenten, mukaan lukien puheenjohtajan palkkio
  • Yhtiössä tarvittavan asiantuntemuksen selvittäminen 

II Potentiaalisten hallitusten jäsenten kartoittaminen

III Hallituksen jäsenten valinta

  • Hallituksesta löytyy kokonaisuutena toimialan edellyttämä liiketoiminnallinen ja talouden asiantuntemus
  • Hallitus muodostetaan siten, että kokonaisuutena jäseniltä löytyy toinen toisiaan täydentävä osaaminen
  • Hallitus täyttää tarvittaessa riittävän edustuksellisuuden vaatimuksen
  • Asiantuntemusvaatimuksen lisäksi hallitus täyttää myös muussa lainsäädännössä ja kunnan sisäisissä normistoissa olevat vaatimukset.

Tutkimusjulkaisu:

Kuntayhtiöiden hallitusten asiantuntemus. Acta nro 286. Tekijät: Janne Ruohonen, Veikko Vahtera, Eero Tamlander ja Lassi Salminen. Kuntaliitto (2025).

Tutustu raporttiin

Kuntayhtiöt ja hallitusten asiantuntemusvaatimus

Kuntayhtiöiden lukumäärä ja niiden taloudellinen merkitys on lisääntynyt viimeisen 20 vuoden aikana. Suomessa on yli 2 000 kuntayhtiötä, joiden keskimääräinen liikevaihto on noin 15 miljoonaa euroa. Kuntayhtiöt ovat merkittävä osa kuntakonserneja niin kuntapalveluiden tuottajina kuin osingonmaksajinakin. Ne toimivat monilla toimialoilla, kuten energia-, kiinteistö- ja palvelualoilla. 

Hallituksen asiantuntemusvaatimuksen säätämisellä pyrittiin edistämään kuntayhtiöiden hyvää johtamista, tehokasta toimintaa sekä hallituksen suoriutumista tehtävistään. Kuntalakia säädettäessä todettiin, että kuntayhtiön hallituksen jäsenyys ei ole kunnalliseen luottamustoimeen verrattava toimi. Asiantuntemusvaatimuksesta säädettiin, sillä kuntien tytäryhtiöiden hallituksiin oli tarpeen saada aiempaa enemmän liiketoiminnan ja talouden osaamista. Vaikka asiantuntemusvaatimus on velvoittanut kuntia jo yli kahdeksan vuoden ajan, sen noudattamisessa on edelleen selviä puutteita. 

Tutkimushankkeen rahoittaja: Suomen kuntasäätiö

Tutkimusryhmä

Yritysoikeuden professori Janne Ruohonen
janne.ruohonen [at] tuni.fi (janne[dot]ruohonen[at]tuni[dot]fi)
050 318 6030

Yritysjuridiikan professori Veikko Vahtera
veikko.vahtera [at] tuni.fi (veikko[dot]vahtera[at]tuni[dot]fi) 
050 572 2219

  • Yritysjuridiikan yliopisto-opettaja, väitöskirjatutkija Lassi Salminen
  • Tutkimusapulainen, KTK Eero Tamlander