Tutkimus aikuistuvien nuorten korona-ajan kokemuksista alkaa

Julkaistu 2.6.2020
tunnistamaton ihminen ajaa polkupyörällä siltaa pitkin
Koronaepidemian vaikutuksia ja niiden jälkihoitoa aikuistuvien nuorten näkökulmasta arvioidaan Suomen Akatemian myöntämällä Covid-19-erityisrahoituksella osana ALL-YOUTH -tutkimushanketta.

Meneillään oleva epidemia kietoutuu yhteen muun muassa ilmastomuutoksen, teknologisoitumisen ja työelämän murrosten kanssa. Tällä on monenlaisia vaikutuksia aikuistuvien nuorten arkeen, elämänkulkuun ja tulevaisuudennäkymiin - erityisesti niiden nuorten, joiden lähtökohdat ovat heikompia kuin muiden.

Rahoituksen turvin ALL-YOUTHin tutkijat palaavat haastattelemaan Suomen Punaisen Ristin Nuorten turvataloilla käyneitä nuoria, jotka osallistuivat tutkimukseen alun perin noin vuosi sitten. Nuoret tai heidän perheensä ovat hakeneet tukea erilaisiin itsenäisen elämän aloittamisen hankaluuksiin, kuten toimentuloon ja asumiseen liittyviin kysymyksiin, elämänhallintaan tai sosiaalisten suhteiden ongelmiin. Ensimmäisten haastattelujen aikaan nuoret olivat 18-24-vuotiaita.

- Tutkimuksen osallistuvat nuoret eivät ole pelkästään avun tarvitsijoita vaan myös aktiivisia yhteiskunnan jäseniä. Tutkimuksessa he ovat mukana tuottamassa kanssamme syvällistä ymmärrystä siitä, millaista on aikuistua haastavina aikoina, korostaa tutkimuksen johtaja, professori Päivi Honkatukia.

- On arvokasta, että turvatalojen nuoret pääsevät tutkimuksen kautta kertomaan oman tarinansa ja osallistumaan korona-ajan kokemusten kokoamiseen, toteaa puolestaan Nuorten turvatalotoiminnan johtaja Leena Suurpää Suomen Punaisesta Rististä.

ALL-YOUTH on Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittama tutkimushanke, joka tutkii nuorten yhteiskunnallisen osallistumisen mahdollisuuksia ja esteitä. Punaisen Ristin Nuorten turvataloilla nuoria ja heidän lähiyhteisöjään tuetaan elämän erilaisissa pulma- ja mutkatilanteissa, arjen huolista elämän kriiseihin. Turvataloilla nuorten kanssa toimivat työntekijät ja koulutetut vapaaehtoiset.

ALL-YOUTH: http://www.allyouthstn.fi/

Lisätietoja: