Tutkijoiden yössä puhuttiin Afganistanista, nuorista ja tekoälystä

Julkaistu 27.9.2021
Susanna Dalhgren luennoi studiossa
— Afganistanissa on sodittu 1970-luvun lopulta lähtien. Nyt näyttää ensimmäistä kertaa siltä, että olisi mahdollista saada aikaan pysyvä rauha, kertoi Lähi-idän tutkija, sosiaaliantropologi Susanne Dahlgren Tutkijoiden yön ajankohtaisluennossaan.

Dahlgren kertoi naisten asemasta Afganistanissa. Maa oli vuoteen 1973 asti kuningaskunta, jossa oli muun muassa vuosina 1919-29 yleinen oppivelvollisuus ja naisten korkeakoulutusta edistettiin.

Naiset saivat itse päättää asioistaan myös Neuvostoliiton tukeman 1980-luvun vasemmistohallinnon aikana, jolloin presidentti Babrak Karmal nosti naisia julkisiin virkoihin. 2000-luvun alusta lähtien länsimaisten joukkojen miehitettyä maan syyskuun 11:nnen päivän iskujen takia naisten olot olivat samoin vapaammat.

Vasemmistohallinnon aikana alkanut sisällissota sai islamistisen opposition myötä pyhän sodan luonteen.

— Tutkijat ovat sitä mieltä, että tässä taisteltiin naisten oikeuksista, Dahlgren kertoi.

Taliban sai vallan ensimmäisen kerran 1996 ja jälleen tänä vuonna länsimaisten joukkojen vetäydyttyä Afganistanista.

— Luulen, että Taliban tarvitsee valtionhallinnon pyörittämiseen myös koulutettuja naisia, Dahlgren sanoo.

Tampereen tapahtuma keräsi 5000 hengen yleisön

Virtuaaliluennoissa käsiteltiin myös robotteja, ilmastoa, nuorten hyvinvointia ja tekoälyä sekä mediakuvien tulkintaa.

Tutkijoiden yö on suuri eurooppalainen tiedetapahtuma, jossa tiede ja tutkimus avaavat ovensa yleisölle. Suomessa tapahtuma järjestettiin 11 paikkakunnalla.

Tutkijoiden yön nuorille ja koululuokille, erityisesti 9.-luokkalaisille ja toisen asteen opiskelijoille suunnattu päiväohjelma järjestettiin tänä vuonna pääosin virtuaalitapahtumana. Ohjelmassa oli luentojen lisäksi virtuaalisia tiedetyöpajoja ja podcasteja.

Tampereen tapahtuma tavoitti tuhansia nuoria ja muuta yleisöä.  Virtuaalitapahtumaa seurasi kaikkiaan noin 5 000 henkilöä.

Luentojen tallenteita voi katsoa kaksi viikkoa

Luentojen tallenteita voi katsoa vajaan kahden viikon ajan. Linkki tallenteisiin on Tutkijoiden yön sivuilla