Tutkijat selvittävät nuorten kokemuksia seksuaalisesta suostumuksesta

Julkaistu 14.1.2020
Kuvituskuva nuorten suhteet
Kiistelty suostumus nuorten intiimisuhteissa avoin seminaari torstaina 23.1.2020 klo 14.00 - 17.00 Tampereen yliopiston Linna-rakennuksen Väinö Linna -salissa, Kalevantie 5

Seksuaalisesta suostumuksesta on viime vuosina keskusteltu paljon ja sitä koskeva ns. suostumusaloite on eduskunnan käsittelyssä. Tampereen yliopistossa on alkamassa 15 – 19 -vuotiaiden seksuaalista suostumusta koskeva tutkimus, jossa tarkastellaan suostumuksen arkisia merkityksiä osana nuorten sosiaalisia suhteita ja otetaan huomioon erityisesti digitaaliset ympäristöt.

- Tarkastelemme seksuaalista suostumusta tärkeänä nuoruuteen liittyvänä kysymyksenä ja kuuntelemme nimenomaan nuoria itseään, kertoo tutkimusta johtava professori Päivi Honkatukia.

Tutkimuksessa analysoidaan suostumusta nuorten parissa kiinnittäen huomiota romanttisten ja intiimien suhteiden merkitykseen hyvinvoinnin lähteenä tai sitä heikentävänä seikkana.

Tutkijat keräävät ja analysoivat tietoa nuorten kokemuksista ja suostumuksen  merkityksellistämisestä. Lisäksi analysoidaan raiskauslainsäädännön uudistamiseen liittyvää julkista keskustelua suostumuksesta.

Tutkimusta ja aihepiiriä käsitellään torstaina 23.1. avoimessa seminaarissa, jossa esitellään myös muita aiheesta meneillään olevia tutkimuksia ja aihepiiriin liittyvä kampanja.

Tilaisuudessa ovat mukana professori Päivi Honkatukia ja tutkijat Timo Aho, Anu Isotalo ja Marja Peltola. Apulaisprofessori Marita Husso kertoo kansainvälisestä tutkimuksesta, jossa analysoidaan kouluissa tehtävää sukupuolittuneen väkivallan vastaista työtä. Brittiläinen tutkija Christine Barter esittelee viittä Euroopan maata koskevaa tutkimustaan nuorten kokemuksista seksikumppaneiden väkivallasta ja hyväksikäytöstä verkossa ja reaalielämässä.

Seminaarin ohjelma

Lisätietoja:
Nuorisotutkimuksen professori Päivi Honkatukia, 050 318 6743, paivi.honkatukia [at] tuni.fi

TAMPEREEN YLIOPISTON TIEDOTE 14.1.2020