Tutkijat saivat uutta tietoa eturauhassyövän etäpesäkkeiden synnystä

Julkaistu 8.10.2020
mikroskooppi
Kansainvälinen tutkimusryhmä on löytänyt periaatteen, joka selittää eturauhassyövän leviämistä. Kun syöpä kehittyy eturauhasessa, syntyy useita alueellisesti keskenään sekoittuneita syöpäsoluklooneja, jotka voivat tunkeutua eturauhasta ympäröiviin elimiin. Kuitenkin vain yksi hallitseva soluklooni leviää laajemmin elimistöön ja synnyttää etäpesäkkeitä. Etäpesäkkeissä puolestaan syntyy ja leviää toisiin etäpesäkkeisiin usein useita alasoluklooneja.

Tutkijat havaitsivat myös, että taudin leviämisreitit vaihtelevat potilaiden välillä. Syöpäsoluklooneissa esiintyvät geneettiset muutokset määrittävät todennäköisesti sen, mitkä solukloonit leviävät elimistöön ja mitkä pysyvät eturauhasessa.

Tampereen yliopiston syöpäpatologian professori Steven Bovan ja Oxfordin yliopiston professori David Wedgen johtama tutkimus on julkaistu arvostetussa Nature Communications -tiedelehdessä.

Tutkittavina oli kymmenen miehen näytteet, jotka edustivat eturauhassyövän etenemistä alkuvaiheesta kuolemaan johtaneeseen taudin leviämiseen.

Tutkimus on ensimmäinen, jossa yhdistetään paikallisen ja jo etäpesäkkeitä lähettäneen eturauhassyövän genominen evoluutioanalyysi siihen, mitkä näistä evoluutiosignaaleista voidaan havaita veressä ja aivo-selkäydinnesteessä eli ns. nestebiopsiassa.

Tutkimuksessa todettiin muun muassa myös, että eturauhassyöpää sairastavien miesten veressä kiertävän DNA:n analyysissä ei aina havaita etäpesäkkeen syöpä-DNA:ta. Kun syöpä-DNA:ta löytyy, etäpesäkkeitä yhdistävät pääsyöpäsolukloonit havaitaan aina, ja vain osassa etäpesäkkeitä esiintyviä alaklooneja havaitaan vaihtelevasti. Nestebiopsian käyttö levinneen eturauhassyövän seuraamiseksi näyttäisi tutkijoiden mukaan perustellulta, vaikkei se aina kerrokaan syövän tilanteesta potilaan kehossa. Näiden löydösten tueksi tarvitaan lisätutkimuksia.

- Huomattavaa on, että niitä eturauhassyövän alaklooneja, joita ei ollut vielä levinnyt eturauhasen ulkopuolelle, ei havaittu veressä. Jos tämä löydös varmistuu suuremmissa tutkimuksissa, tarkoittaa se sitä, että kiertävän kasvain-DNA:n läsnäolo veressä jo itsessään osoittaa taudin levinneen eturauhasen ulkopuolelle, kertoo professori Steven Bova.

- Levinneessä eturauhassyövässä syöpä voi muodostaa etäpesäkkeitä aivoihin, kovakalvon alle. Miehillä, joilla tauti on jo levinnyt eturauhasen ulkopuolelle, aivo-selkäydinnesteen analyysin pitäisi auttaa tunnistamaan, onko tauti levinnyt aivoihin ja mitä alaklooneja siellä on. Alakloonien tunnistamisella on merkitystä siksi, että eri alakloonit voivat reagoida eri tavalla hoitoon, Bova jatkaa.

Tutkimus perustuu kohorttitutkimukseen nimeltä "PELICAN - Integroitu kliininen ja molekyylaarinen ruumiinavaustutkimus tappavasta levinneestä eturauhassyövästä", jonka professori Bova aloitti vuonna 1994 Johns Hopkinsin yliopistossa.

Tutkimusta tehdään 33:n levinneeseen eturauhassyöpään kuolleen ja ruumiinsa tutkimusta varten lahjoittaneen miehen kudos- ja nestebiopsianäytteillä yhdistäen ne miesten tautihistoriaan. Professori Bova on jatkanut tämän kohortin tutkimusta siitä lähtien, kun siirtyi Tampereen yliopistoon vuonna 2011.

Nyt julkaistua tutkimustyötä johtivat professori Steven Bova Tampereen yliopistosta ja professori David Wedge Oxfordin yliopiston Big Data -instituutista. Artikkelin pääkirjoittaja on Oxfordin yliopiston tutkijatohtori Dan Woodcock.

Woodcock DJ, Riabchenko E, Taavitsainen S, Kankainen M, Gundem G, Brewer DS, Ellonen P, Lepistö M, Golubeva YG, Warner AC, Tolonen TT, Jasu J, Isaacs WB, Emmert-Buck MR, Nykter M, Visakorpi T, Bova GS, Wedge DC. Prostate cancer evolution from multilineage primary to single lineage metastasis in ten men with implications for liquid biopsy. Nature Communications, 11, Article number: 5070 (2020),

Tutkimusta ovat rahoittaneet Suomen Akatemia (2011-edelleen); Suomen Syöpäyhdistys (2013-edelleen); Sigrid Juseliuksen säätiö (2016-edelleen), Cancer Research UK (2011-2014), NIHR Oxford BRC (2015-present), Li Ka Shing foundation (2016-present), NCI Intramural Program (2013-2014); PELICAN Autopsy Study family members and friends (1998-2004); John and Kathe Dyson (2000); US National Cancer Institute CA92234 (2000-2005); American Cancer Society (1998-2000); Johns Hopkins University Department of Pathology (1997-2011); Women’s Board of Johns Hopkins Hospital (1998); The Grove Foundation (1998); Association for the Cure of Cancer of the Prostate (1994-1998); American Foundation for Urologic Disease (1991-1994).

TAMPEREEN YLIOPISTON TIEDOTE 8.10.2020