Tutkijat kuuntelevat nuoria, kun etsitään osallistumisen keinoja

Julkaistu 8.1.2020
Nuoret, tutkijat ja nuorisotyö kumppaneina Keskiviikkona 15. tammikuuta 2020 klo 14.00 - 17.30 Tampereen yliopiston Linna-rakennuksen Väinö Linna -sali, Kalevantie 5

- Nykyään korostetaan päätöksenteon pohjautumista tutkittuun tietoon. Koska nuoret ovat oman elämänsä asiantuntijoita, heitä on tärkeää kuunnella valmisteltaessa heitä koskevia päätöksiä ja antaa heidän näkemyksilleen päätösten vaikutuksista riittävästi painoarvoa, sanoo professori Jukka Viljanen Tampereen yliopistosta.

- Kuulluksi tulemisen ja osallistumisen kokemukset ovat tärkeitä myös nuorten hyvinvoinnin edistämisen näkökulmista, toteaa professori Päivi Honkatukia.

Nuorten osallistumisen malleja on kokeiltu monitieteisessä ALL-YOUTH-tutkimuksessa, jossa Tampereen yliopisto on mukana. Tutkijat kertovat yleisölle avoimessa tilaisuudessa näistä malleista, joita on kehitetty yhteistyössä nuorten, tutkijoiden ja nuorisotyön ammattilaisten kanssa. Koska kyseessä on tutkimus, yhteistyössä on samalla tuotettu tieteellistä tietoa.

Tilaisuudessa keskustellaan myös siitä, kuinka nuorisotyö on mukana ohjaamassa nuorten itsenäistymistä, erityisesti siirtymistä työelämään.

Puhujina ovat tutkijat ja nuorisoalan ammattilaiset, nuorisotyön ja nuorisotutkimuksen oppiaineesta valmistuneet maisterit sekä nuorisotutkimuksen väitöskirjatutkijat.

14.00 - 15.30 Nuoret ja tutkijat kumppaneina
ALL-YOUTH-mallien esittelyä, juontajana Jukka Viljanen, Tampereen yliopisto, ALL-YOUTH
Klinikkamalli yliopisto-opetuksessa, Anna Suni, Helsingin yliopisto
Nuorten master class tieteellisessä konferenssissa, Jukka Viljanen, Tampereen yliopisto
Käyttäjälähtöinen suunnittelu nuorten kanssa, Iikka Pietilä ja Jari Varsaluoma, Tampereen yliopisto
Opetustyöpajat, Niina Meriläinen ja Eerika Albrecht, Tampereen yliopisto
Kanssatutkijuus, Tiina Rättilä, Tampereen yliopisto
Mentorointi, Nina Tokola, Itä-Suomen yliopisto
Paneeli: Mitä uutta yhteistyö on tuonut? Mitä voitaisiin tehdä vielä paremmin?
Juontajana Päivi Honkatukia, Tampereen yliopisto, ALL-YOUTH
Panelistit
Katariina Hakala, Tampereen ammattikorkeakoulu
Miska Keskinen, SPR
Miikka Lahti, Tampereen seudun ammattiopisto Tredu
Elina Oksanen, Tampereen lyseon lukio, Eurooppa-linja
Tiina Salokannel, Roots-starttipaja, Ikaalinen
Olli Sillanpää, Pakolaisnuorten tuki ry., Valomo-valmennus

16.00 - 17.30 Ajankohtaista nuorisotyön tutkimusta
Susanna Ågren: Palkkatyökeskeinen ajattelu nuorten yhteiskuntaan kiinnittymisen haasteena
Vesa Välimäki: Näkökulmia työn ja koulutuksen ulkopuolella olevien nuorten aikuisten yksinäisyyden vähentämiseen
Armi Itätalo: Rodullistettujen nuorten palvelukokemuksia Ohjaamo Helsingissä
Mika Pietilä: Kokemuksia nuorten tieto- ja neuvontapalveluiden vaikutuksista ja toimintaperiaatteiden merkityksestä
Keskustelua alustusten pohjalta. Puheenjohtajana Päivi Honkatukia.

Tilaisuus on avoin ja maksuton. Se on osa valtakunnallista kasvatuksen ja nuorisotyön Nuori2020-tapahtumaa, joka järjestetään Tampereella 14.-16.1.2020.

ALL-YOUTH Kaikki nuoret haluavat määrätä elämästään on monitieteinen tutkimushanke, joka tutkii 16–25-vuotiaiden nuorten yhteiskunnallisen osallistumisen kykyjä ja esteitä sekä sitä, kuinka kestävää hyvinvointia voidaan rakentaa nuorten näkökulmasta. Hanke tuottaa uusia ratkaisuja nuorten aktiivisempaan kansalaisuuteen vuorovaikutteisen hallinnon ja oikeusvaltioperiaatteen, digitaalisten innovaatioiden sekä kestävän kehityksen ja biotalouden näkökulmista. Työtä rahoittaa Suomen Akatemian Strategisen tutkimuksen neuvosto, joka rahoittaa pitkäjänteistä, merkittäviin suomalaisen yhteiskunnan haasteisiin ratkaisuja tuottavaa tutkimusta.

Nuorisotyön ja nuorisotutkimuksen oppiaine on osa yhteiskuntatutkimuksen tutkinto-ohjelmaa Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa (SOC).

Lisätietoja:
Nuorisotutkimuksen professori Päivi Honkatukia, 050 318 6743, paivi.honkatukia [at] tuni.fi
Julkisoikeuden professori Jukka Viljanen, 040 190 1268, jukka.viljanen [at] tuni.fi

TAMPEREEN YLIOPISTON TIEDOTE 8.1.2020