Tutkija, hyödynnä alennettuja kirjoittajamaksuja ja julkaise avoimesti

Julkaistu 2.4.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö
Open Access -tunnus
Tampereen korkeakouluyhteisön jäsenet ovat oikeutettuja useiden tieteellisten kustantajien tarjoamiin alennuksiin artikkelien kirjoittajamaksuista (article processing charge, APC). Kirjoittajamaksulla artikkeli on välittömästi saatavilla avoimesti kustantajan lehdessä.

Alennuksia on mahdollista saada muun muassa American Chemical Societyn, BioMed Centralin, Elsevierin, SAGEn ja Springer Naturen lehtien kirjoittajamaksuihin. American Chemical Societyn ja Springer Naturen lehdissä avoin julkaiseminen on maksutonta. Elsevierin, BioMed Centralin sekä SAGEn lehdissä kirjoittajamaksusta saa prosentuaalisen alennuksen.

Tutustu APC-maksujen alennuksiin ja niiden ehtoihin kirjaston Avoimen julkaisemisen oppaassa.

Tampereen yliopiston tutkijat sekä TAMKin henkilökunta ovat oikeutettuja alennuksiin. Vastuullisen kirjoittajan affiliaation on oltava joko Tampereen yliopisto tai TAMK. Kustantajat tunnistavat vastuullisen kirjoittajan oikeuden alennukseen yleensä affiliaation tai sähköpostiosoitteen perusteella.

Kirjoittajamaksualennukset perustuvat joko FinELib-konsortion neuvottelemiin sopimuksiin tai Tampereen yliopiston kirjaston suoraan muutaman kustantajan kanssa tekemään sopimukseen.

Kysyttävää avoimesta julkaisemisesta tai kirjoittajamaksuista? Ota yhteyttä: oa [at] tuni.fi (oa[at]tuni[dot]fi).

Tietoasiantuntija Kaisa Kulkki, kaisa.kulkki [at] tuni.fi (kaisa[dot]kulkki[at]tuni[dot]fi)
Tietoasiantuntija Sari Leppänen, sari.leppanen [at] tuni.fi (sari[dot]leppanen[at]tuni[dot]fi)

Avoimen julkaisemisen tuki kirjastossa